του Δημήτρη Κληρονόμου
Το TIVOLI απο το Ιταλικό και μόνο όνομα του, φαίνεται να αποτελεί νέα αρχή για την παραδοσιακό Νοτιοορεάτικο εργοστάσιο,που εξειδικεύεται δεκαετίες τώρα στην κατασκευή τετρακίνητων εκτός δρόμου οχημάτων,έχοντας παρουσιάσει κατά καιρούς αρκετά πρωτότυπες ιδέες και κατασκευές.
Το πιό γνωστό και καλοπουλημένο μοντέλο της στην Ευρώπη υπήρξε το REXTON, που μάλιστα κατέγραψε ρεκόρ πωλήσεων στο παρελθόν και του οποίου τον διάδοχο είδαμε στο πρόσφατο σαλόνι της Γενεύης.
Ολα αυτά όμως μέχρι την εμφάνιση του TIVOLI, το οποίο πραγματοποίησε αμέσως νέο υψηλότερο ρεκόρ πωλήσεων,δικαιώνοντας τις επιλογές των Κορεατών και τον νέο Ευρωπαικό και οχι μόνον προσανατολισμό τους.
ΠΛΗΡΕΣΤΑΤΗ ΓΚΑΜΑ
Η βασική ιδέα ήταν ένα κομπκάτ -Crossover,που θα μπορούσε να ονομασθεί και Crossover-SUV,σε μια πλήρη σειρά παραλλαγών,που να καλύπτει κάθε απαίτηση στον συγκεκριμένο χώρο. Ετσι τις απλές προσθιοκινητες εκδόσεις βενζίνης και πετρελαίου,συμπλήρωσαν τετρακίνητες εκδόσεις και μάλιστα αυτόματες ενώ το 2016 ( Ιούλιος) η σειρά απέκτησε την μακριά έκδοση XVL, 24 εκατ μακρύτερη και 1.5 εκατ υψηλότερη και με έναν τεράστιο χώρο αποσκευών 720 λίτρων έναντι 420 της βασικής.
Η νέα εποχή για το εργοστάσιο ξεκινά απο την σχεδιάση του TIVOLI που φαίνεται να αποπνέει Ευρωπαικό αέρα.Δυναμικές γραμμές,καλοσχεδιασμένη μεγάλη μάσκα,σωστά τοποθετημένα φωτιστικά σώματα και οροφή που δείχνει να αιωρείται, συνθέτουν ένα σύνολο που δεν περνά πουθενά απαρατήρητο.Οι ρέουσες γραμμές συνεχίζονται μέχρι πίσω,με τις φαρδειές κολώνες και τα διαφανή φωτιστικά σύνολα να προσδίδουν έναν ξεχωριστό χαρακτήρα.Το σύνολο δείχνει φαρδύτερο απο ότι είναι( 1.80 μ) ,εντυπωσιάζει και δύσκολα καταλαβαίνει κανείς την Κορεατική καταγωγή του.
Με το μεταξόνιο στα 2.60 μέτρα και το ύψος στα 1.56 μέτρα,η εκμετάλλευση χώρων αποδεικνύεται πολύ καλή, προσφέροντας άνεση σε τέσσερις/πέντε επιβάτες και για πόδια και για τα κεφάλια τους. Το πόρτ μπαγκάζ στις δικίνητες εκδόσεις αγγίζει τα 423 λίτρα αλλά στην τερακίνητη,λόγω ανάρτησης και διαφορικού,δεν ξεπερνά τα 327 λίτρα,που φθάνουν τα 1019 λίτρα με την αναδίπλωση της πίσω πλάτης (60/40),η οποία στα μοντέλα του 17 διαθέτει ρυθμιζόμενη κλίση,ενώ υπάρχει πλέον και διπλό πάτωμα.
ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Η προσπάθειες εντυπωσιασμού και πλήροτητας είναι έντονες, καθώς μπαίνεις στο σαλόνι. Την παράσταση κλέβει η μεγάλη κεντρική 7άρα οθόνη αφής καλής ανάλυσης, που προβάλλει σωστά και ευδιάκριτα όλες τις λειτουργείες του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας καθώς και την εικόνα απο την κάμερα οπισθοπορείας.Ταυτόχρονα διαθέτει εύκολη και πλήρη συνδεσιμότητα.
Το ταμπλό είναι ογκώδες, καλοσχεδιασμένο και εντυπωσιακό στο σύνολο του, εικόνα που συμπλήρώνεται θετικά, απο την θέση του εύχρηστου συστήματος κλιματισμού,τις piano black λεπτομέρειες,τους αποδοτικούς αεραγωγούςτην σχεδιάση του τιμονιού, τον ευανάγνωστο πίνανα οργάνων και την ποιότητα του μαλακού πλαστικού επένδυνσης ψηλά.
Ο πίνακας οργάνων διαθέτει δυο κυκλικά όργανα ελέγχου με φωτισμό έξι αποχρώσεων, που διαβάζονται εύκολα και μια οθόνη ανάμεσα τους με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τον οδηγό.
Οι υπόλοιπες πλαστικές επένδύσεις είναι από σκληρό πλαστικό αρκετά καλής συναρμογής και φινιρίσματος, αλλά τα καθίσματα κερδίζουν τις εντυπώσεις με το μέγεθος και τις επενδύσεις τους.
Από πλευράς εξοπλισμού υπάρχουν δυό εκδόσεις που διαθέτουν σχεδόν τα πάντα, ακόμη και η φθηνότερη, όπλο ισχυρό απέναντι του Ευρωπαικού ανταγωνισμού.
Εκεί όμως που το TIVOLI " δίνει ρέστα" είναι ο τομέας της ενεργητικής ασφάλειας
όπου εκτός των επτά αερόσακκων και του ESP,υπάρχουν πλέον σύστημα ενεργητικής προστασίας ανατροπής, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης,σύστημα έγκαιρης αναγνώρισης επικείμενης απειλής κ.α
ΝΕΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Ο νέος πετρελαιοκινητήρας e-XDi 160,που εξελισόταν τρία χρόνια από το εργοστάσιο, διαθέτει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες και τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας Ε -VGT τελευταίας γενιάς για καλύτερη οικονομία και λιγότερα καυσαέρια.Αποδίδει απο 1597 κυβικά εκατοστά 115 ίππους στις 3400 - 4000 στροφές και 300 Nm στις 1500 ως 2500 στροφές.Με βάρος 1490 κιλά τουλάχιστον,το αυτόματο μοντέλο χρειάζεται 12.6 δευτ για τα 0-100 χλμ/ωρ και φθάνει τα 172 χλμ/ωρ,με το μηχανικό κιβώτιο να παρουσιάζει ελαφρά καλύτερες τιμές.Δεν ειναι απο τα πιό γρήγορα της κατηγορίας του,όμως δεν του λείπουν ούτε η καλή ελαστικότητα χαμηλά, ούτε το νεύρο στις 3000/3500 στροφές,και δεν αφήνει ποτέ τον οδηγό ξεκρέμαστο.
Το εξάρι αυτόματο κιβώτιο ,κατασκευής AISIN,με μετατροπέα ροπής,που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν χεκροκίνητο σειριακό,διαθέτει τρεις επιλογές,ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης και τις συνθήκεςτου δρόμου και αλλάζει σχέσεις σχεδόν βελούδινα χωρίς να το αντιλαμβάνεται συνήθως ο οδηγός.
Απο πλευράς κατανάλωσης μια καλή τιμή που μπορείς να πετύχεις στον ανοικτό δρόμο με μαλακό δεξί πόδι και την χρήση του αυτομάτου κιβωτίου, είναι τα 5.8-6.1 λίτρα/100 χλμ.Τα 6.5 -6.8 λίτρα είναι επίσης μια μέση, καλή σχετικά τιμή, για το μέγεθος και το βάρος του οχήματος,ενώ τα 7.5-7.8 λίτρα εμφανίζονται με βεβαρυμένες οδικές συνθήκες.Με δεδομένο το ρεζερβουάρ των 47 λίτρων υπολογίστε αυτονομία 660 με 710 χλμ.,ανάλογα με την οδήγηση και το δρόμο.
Για όσους ζητούν καλύτερες τιμές κατανάλωσης η εταιρεία προσφέρει πλέον και την έκδοση LPG.
ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
Η τετρακίνητη έκδοση διαθέτει ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω και αρκετά σφικτές ρυθμίσεις με δεδομένο, τον χαρακτήρα και τον προορισμό της.Μπορεί να στέλνει ως και 50% της ροπής πίσω όταν χρειάζεται,ενω βασικά το αυτοκίνητο κινείται σαν προσθιοκίνητο για οικονομία και ησυχία. Επι πλέον μπορεί ναι κλειδώνει στο 50-50 όταν χρειασθεί.
Με 71% περισσότερο χρήση ατσαλιού το αυτοφερόμενο αμάξωμα παρουσιάζεται ιδιαίτερα ενισχυμένο και συμπαγές γεγονός που γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον οδηγό στους άσχημους δρόμους και στα όρια της πρόσφυσης.
Ο οδηγός κάθεται σχετικά ψηλά,έχει πλέον τιμόνι που ρυθμίζεται πλέον και τηλεσκοπικά και απολαμβάνει καλής ορατότητας μπροστά και πλευρικά και μέτριας πίσω.
Στην άσφαλτο, συμπεριφέρεται θετικά σε κάθε περίπτωση:Δεν υποστρέφει έντονα,δέν γέρνει ενοχλητικά,δέν πλέει,δεν αναπηδά και παρουσιάζει πολύ καλή κατευθυντικότητα στα 175-180 χλμ/ωρ, έχοντας συνολικά καλύτερα χαρακτηριστικά από άλλα παραδοσιακά 4Χ4.
Στο χώμα τώρα η αυτόματη τετρακίνηση τα πηγαίνει καλά σε κάθε περίπτωση.Με μέτριο σχετικά ύψος απο το έδαφος ,167 mm και γωνίες προσέγγισης 20.5,ράμπας 17 και αποχώρησης 28 μοιρών,δεν θα δυσκολευθεί πουθενά και αν έχεις κάποια πείρα απο εκτός δρόμου διαδρομές,θα το εκτιμήσεις εύκολα και γρήγορα.
Απο πλευράς άνεσης, η σφικτή ρύθμιση της ανάρτησης είναι αισθητή,δέν κουράζει όμως τους επιβάτες,δεν τερματίζει εύκολα και δεν θορυβεί,ενω η ποιότητα κύλησης κρίνεται καλή, όπως και το συνολικό επίπεδο θορύβου.
Το σύστημα διεύθυνσης, που ρυθμίζεται σε τρείς θέσεις,normal,comfort και sport,εχει σωστό βάρος,αμεσότητα και αίσθηση.
Τελος τα φρένα,ειναι αποτελεσματικά και με καλή αίσθηση.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Η μακρόχρονη πείρα και εξειδίκευση του Κορεάτικου εργοστασίου στην τετρακίνηση και στα εκτός δρόμου οχήματα, οδήγησε στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλήρως ανταγωνιστικού οχήματος,με Ευρωπαικά χαρακτηριστικά και πολλές δυνατότητες,καλύτερου απο ότι περίμενε κανείς και καλύτερου κάθε
άλλου Ssang yong μέχρι σήμερα.Οι τιμές αγοράς των διάφορων εκδόσεων είναι λογικές και ανταγωνιστικές( απο 16.340 Ευρώ) και η πενταετής εγγύηση πολύ ενδιαφέρουσα.Ενα τίμιο αυτοκίνητο ,χωρίς σημαντικά μειονεκτήματα και πολλά πλεονεκτήματα.