Οι τελευταίες αλλαγές σε ασφαλιστικό και φορολογικό νομοσχέδιο φέρνουν ένα πολύ βαρύ πακέτο φόρων για μισθωτούς και συνταξιούχους με χαμηλά και μικρομεσαία εισοδήματα που έχουν έως δύο παιδιά.
Σύμφωνα με την "Ημερησία", το έμμεσο αφορολόγητο όριο για τους μισθωτούς και συνταξιούχους είναι συνάρτηση με τον αριθμό των προστατευόμενων παιδιών του φορολογούμενου και από τις 9.545 ευρώ που είναι σήμερα διαμορφώνεται:
στις 8.636 ευρώ για φορολογούμενους χωρίς παιδιά,
στις 8.864 ευρώ για όσους έχουν ένα προστατευόμενο παιδί και
στις 9.090 ευρώ (όπως ήδη οριζόταν στο νομοσχέδιο) για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους με δύο προστατευόμενα τέκνα.
Για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους με τρία η περισσότερα προστατευόμενα τέκνα η τροπολογία προβλέπει την διατήρηση του αφορολογήτου ορίου στα 9.545 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα με βάση την τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή ο κ. Τσακαλώτος, η ετήσια έκπτωση φόρου, η οποία ανέρχεται σήμερα στις 2.100 ευρώ για όλους ανεξαιρέτως τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, μειώνεται:
στα 1.900 ευρώ για όσους μισθωτούς και συνταξιούχους δεν έχουν παιδιά
στα 1.950 ευρώ για όσους μισθωτούς και συνταξιούχους έχουν ένα προστατευόμενο παιδί
στις 2.000 ευρώ για όσους μισθωτούς και συνταξιούχους έχουν δυο προστατευόμενα παιδιά.
Για όσους μισθωτούς και συνταξιούχους βαρύνονται με 3 ή περισσότερα παιδιά η ετήσια έκπτωση φόρου διατηρείται στα 2.100 ευρώ.
Τα ίδια ποσά της έκπτωσης φόρου ισχύουν και για τους αγρότες.
Με βάση τις νέες ρυθμίσεις:
Μισθωτοί-συνταξιούχοι χωρίς παιδιά:
Με ετήσια εισοδήματα πάνω από 8.637 ευρώ και μέχρι 9.545 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον φόρο εισοδήματος έως και 200 ευρώ το χρόνο, ενώ σήμερα δεν πληρώνουν καθόλου φόρο.
Με εισοδήματα άνω των 9.545 ευρώ και μέχρι 28.000 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία θα κυμαίνονται από 24 έως και 276 ευρώ το χρόνο.
Με εισοδήματα πάνω από 28.000 ευρώ και μέχρι 42.000 ευρώ θα δουν τις συνολικές επιβαρύνσεις τους (από τον φόρο εισοδήματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης) να μειώνονται κατά 60 έως και 319 ευρώ το χρόνο.
Με ετήσιες αποδοχές πάνω από 42.000 ευρώ θα υποστούν πρόσθετες επιβαρύνσεις.
Μισθωτοί-συνταξιούχοι με ένα παιδί:
Με ετήσια εισοδήματα πάνω από 8.864 ευρώ και μέχρι 9.545 ευρώ θα πληρώσουν φόρο έως και 150 ευρώ το χρόνο, ενώ με την ισχύουσα φορολογική κλίμακα δεν πληρώνουν φόρο.
Με ετήσια εισοδήματα άνω των 9.545 ευρώ και μέχρι 27.000 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία θα κυμαίνονται από 58 έως και 226 ευρώ το χρόνο.
Με εισοδήματα πάνω από 27.000 ευρώ και μέχρι 43.000 ευρώ θα δουν τις συνολικές επιβαρύνσεις τους να μειώνονται κατά 26 έως και 369 ευρώ το χρόνο.
Με εισοδήματα πάνω από 43.000 ευρώ θα πληρώσουν περισσότερους φόρους.
Μισθωτοί-συνταξιούχοι με δύο παιδιά:
Με ετήσια εισοδήματα πάνω από 9.090 ευρώ και μέχρι 9.545 ευρώ θα πληρώσουν φόρο έως και 100 ευρώ το χρόνο, ενώ σήμερα είναι αφορολόγητοι.
Με ετήσια εισοδήματα άνω των 9.545 ευρώ και μέχρι 27.000 ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία θα κυμαίνονται από 8 έως και 176 ευρώ το χρόνο.
Με εισοδήματα πάνω από 27.000 ευρώ και μέχρι 43.000 ευρώ θα δουν τις συνολικές επιβαρύνσεις τους να μειώνονται κατά 76 έως και 399 ευρώ το χρόνο.
Με εισοδήματα πάνω από 40.000 ευρώ θα υποστούν πρόσθετες επιβαρύνσεις από 101 έως 3.851 ευρώ το χρόνο.
Μισθωτοί-συνταξιούχοι με τρία ή περισσότερα παιδιά:
Με εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ και μέχρι 17.000 ευρώ θα δουν τις συνολικές φορολογικές επιβαρύνσεις τους να μειώνονται κατά 9 έως και 69 ευρώ το χρόνο.
Με εισοδήματα πάνω από 17.000 ευρώ και μέχρι 25.000 ευρώ θα πληρώσουν πρόσθετο φόρο κατά 21 έως και 76 ευρώ το χρόνο.
Με ετήσιες αποδοχές πάνω από 25.000 ευρώ και μέχρι 44.000 θα δουν τις συνολικές ετήσιες φορολογικές επιβαρύνσεις τους να μειώνονται από 8 έως και 519 ευρώ το χρόνο.
Όσοι λαμβάνουν πάνω από 44.000 ευρώ το χρόνο θα υποστούν πρόσθετες επιβαρύνσεις.
Μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Ο συντελεστής φορολόγησης που ισχύει για τα κέρδη των προσωπικών εταιριών (ομορρύθμων, ετερορρύθμων εταιρειών κ.λπ.), των συνεταιρισμών, των κοινωνιών αστικού δικαίου, των κοινοπραξιών κ.λ.π. που τηρούν απλογραφικά βιβλία αυξάνεται από το 26% στο 29% για ετήσια κέρδη μέχρι 50.000 ευρώ, ενώ για το τμήμα των κερδών άνω των 50.000 ευρώ μειώνεται από το 33% στο 29%.
Σε μια παρτίδα σκληρού πόκερ καθώς η κυβέρνηση θα κληθεί να ανταλλάξει το «φύλλο» του προληπτικού αλλά μόνιμου εφεδρικού μηχανισμού με το «φύλλο» της ελάφρυνσης του χρέους αναμένεται να μετατραπεί το Eurogroup της Δευτέρας.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Real News», στο τραπέζι του Eurogroup τη Δευτέρα θα υπάρχουν πέντε διαφορετικά κείμενα. Τα δύο αποτελούν παραλλαγές του μηχανισμού για τη λήψη των εφεδρικών μέτρων και τα άλλα τρία διαφορετικές εκδοχές της λύσης που θα προσφέρουν οι Ευρωπαίοι για το χρέος.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα τα δύο πρώτα κείμενα για τον μηχανισμό των εφεδρικών μέτρων διαφέρουν ως προς το εξής:
Το πρώτο μοιάζει πιο πολύ με μηχανισμό αλλά προβλέπεται να ενεργοποιείται συχνότερα. Για παράδειγμα εάν τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών ανά μήνα ή τρίμηνο δείχνουν ότι δεν έχουν επιτευχθεί στόχοι, τότε θα ξεκινά η εξοικονόμηση από μία σειρά κωδικών.
Το δεύτερο κείμενο είναι πιο περιγραφικό (μοιάζει με λίστα μέτρων), αλλά αφήνει στην κυβέρνηση μεγάλο περιθώριο να καθυστερήσει την ενεργοποίηση. Σύμφωνα με το δημοσίευμα στην πράξη μία τέτοια συζήτηση δεν θα μπορούσε να ανοίξει πριν από την άνοιξη του 2017, με τα μέτρα να ενεργοποιούνται το φθινόπωρο του ίδιου έτους.
Σύμφωνα με την εφημερίδα η πρώτη εκδοχή του μηχανισμού αποτελεί παραλαγή με διορθώσεις της πρότασης που κατέθεσε η ελληνική πλευρά στον Πιερ Μοσκοβισί την περασμένη εβδομάδα. Η δεύτερη πρόταση έχει ετοιμαστεί πάνω στο σχέδιο της αρχικής ελληνικής μετά τη συζήτηση στο Euroworking Group.
H κυβέρνηση έχει διαμηνύσει πως προτιμά την πρώτη που δεν είναι περιγραφική και δεν προϋποθέτει την νομοθέτηση κάποιας λίστας, αλλά δεν συμφωνεί με τον άμεσο χαρακτήρα του ελέγχου και της επιβολής.
Οι προτάσεις για το χρέος
Σε ότι αφορά τις τρεις προτάσεις για το χρέος, το δημοσίευμα αναφέρει ότι αποτελούν τρεις παραλλαγές μιας εκτίμησης για την πορεία του χρέους στο χρόνο, στην βάση τριών πιθανών μακροοικονομικών σεναρίων σε σχέση με τα δημοσιονομικά και τα πλεονάσματα.
Οι προτάσεις αυτές προβλέπουν:
Στην πρώτη εκδοχή, τη μεγάλη επέκταση της περιόδου χάριτος, αλλά μικρό βάθος εξομάλυνσης της πληρωμής των επομένων ετών.
Στη δεύτερη, μικρή επέκταση της περιόδου χάριτος και βαθύτερη εξομάλυνση των πληρωμών, αλλά και πάλι όχι έως στο τέλος της περιόδου ωρίμανσης των δανείων.
Στην τρίτη εκδοχή, διατήρηση της περιόδου χάριτος και εξομάλυνση όλων των δανείων.
"Βροχή" φόρων άνευ προηγουμένου έρχεται όπως προβλέπει το πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ. To "βαρύ" πακέτο των έμμεσων φόρων που φθάνουν τα 1,3 με 1,5 δισ. ευρώ προκειμένου να κλείσει το πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ αλλά και να συζητήσει για το προληπτικό πακέτο μέτρων που ζητά επίμονα το ΔΝΤ και φθάνει τα 3,6 δισ. ευρώ.
Στη συνεδρίαση της Τετάρτης, το διοικητικό συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε να σταματήσει μόνιμα την παραγωγή του συγκεκριμένου χαρτονομίσματος και να το αποκλείσει από τη σειρά Europa- τη δεύτερη που έχει κυκλοφορήσει με χαρτονομίσματα του ευρώ- λαμβάνοντας υπόψη τις ανησυχίες ότι το 500ευρω μπορεί να διευκολύνει τις παράνομες δραστηριότητες.
Οι απώλειες ξεκινούν από 13,26% και φτάνουν ως και 27% για όσους αποχώρησαν με σύνταξη από 1ης/9/2013 και μετά. Λιγότερα θα χάσουν όσοι πρόλαβαν την έξοδο ως τις 31/12/2013, ενώ όσοι αποχώρησαν από 1ης/1/2014 και μετά, και κυρίως όσοι θα αποχωρούν στα επόμενα έτη (2016, 2017, 2018 κ.λπ.), θα έχουν μεγαλύτερες απώλειες.
Oι δανειστές έχουν στείλει αυστηρό μήνυμα στην Ελλάδα ότι δεν υπάρχει άλλη λύση από τη λήψη εφερδρικών μέτρων, τα οποία πρέπει να ψηφιστούν για τα επόμενα δύο χρόνια αν υπάρξει απόκλιση από τους στόχους, έστειλαν οι εκπρόσωποι των 18 υπουργείων οικονομικών, τα στελέχη της τρόικας και της γενικής διεύθυνσης οικονομικών της Κομισιόν που μετείχαν στην χθεσινή τηλεδιάσκεψη της ομάδας εργασίας της ευρωζώνης.
Η κυβέρνηση έχοντας αργήσει απελπιστικά να δώσει λύση στο συγκεκριμένο θέμα και να αποφύγει τα χειρότερα, πλέον έχει βρεθεί σε δυσμενή θέση και προκειμένου να αναζητήσει συμφωνία την ύστατη στιγμή, γεγονός που θα την διατηρήσει στην εξουσία είναι έτοιμη να βάλει υπογραφές για περικοπές μισθών και συντάξεων για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση.
Σύμφωνα με το "Πρώτο Θέμα" η κυβέρνηση ετοιμάζεται:
α)να βάλει την υπογραφή της για μέτρα περικοπής μισθών και συντάξεων
β) να αρκεστεί σε μια ...«υποσχετική» των Ευρωπαίων για ελάφρυνση του χρέους, η συζήτηση για την οποία όμως μπορεί να πάρει και μήνες ακόμη, μέχρι να οδηγήσει σε τελικές αποφάσεις –που ούτως ή άλλως αφορούν στην μετά το 2023 εποχή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο χθεσινό euroworking group διαπιστώθηκε ότι η διαπραγμάτευση για τα νέα μέτρα των 9 δισ. βρίσκεται σε οριακό σημείο. Εκείνο που απομένει προκειμένου να κλείσει η συμφωνία ως προς αυτά σε κάποιο από τα επόμενα Eurogroup (με πιθανότερο της 24ης Μαΐου) είναι να κριθεί αν θα οριστικοποιηθούν από τώρα τα πρόσθετα προληπτικά μέτρα των 3,6 δισ. με αναλυτική λίστα που θα ψηφιστεί από τώρα, ή αν η κυβέρνηση θα θέσει απλώς το περίγραμμα των περικοπών. Οι δανειστές δεν δέχονται να δώσουν «λευκή επιταγή» στην (εκάστοτε) κυβέρνηση για το ποια μέτρα θα ενεργοποιήσει και πότε, αλλά ζητούν να περικοπούν και «ανελαστικές» δαπάνες, όπως μισθοί και συντάξεις.
Από την άλλη, όπως προκύπτει και από την ατζέντα που ανακοινώθηκε για το Eurogroup της 9ης Μαΐου, εκτός από συμφωνία στα μέτρα, για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την καταβολή της επόμενης δόσεως που περιμένει εδώ και μήνες η χώρα μας, πρέπει να υπάρξει και συμφωνία για τη βιωσιμότητα του χρέους.
Επειδή όμως αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει 19 κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, ΔΝΤ και ΕΚΤ να συμφωνήσουν σε πάρα πολλές παραμέτρους (πχ το ύψος των πληρωμών για δάνεια ως ποσοστό του ΑΕΠ, το ύψος των επιτοκίων από τον ESM, η χρονική διάρκεια του «παγώματος» των επιτοκίων κλπ), η συζήτηση δύσκολα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα σε 15-20 μέρες, ως το συμβούλιο Eurogroup της 24ης Μαΐου ή ως τα τέλη του μηνός.
Για το λόγο αυτό, πηγές κοντά στην διαπραγμάτευση διαβλέπουν ως ενδεχόμενο ότι, προκειμένου να μην φτάσει ο Ιούνιος και απομένει ανοιχτή η αξιολόγηση, η κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνη αποδεκτή μια «συμφωνία κυρίων» με τους Ευρωπαίους πως η συζήτηση για τον τρόπο ελάφρυνσης του χρέους θα μπορεί να συνεχιστεί, ακόμα και μετά την αξιολόγηση.
Αυτό σημαίνει πως όσο η κυβέρνηση θα τηρεί με σοβαρότητα και ευθύνη τις δεσμεύσεις της, οι Ευρωπαίοι και το ΔΝΤ θα προχωρούν στην εξειδίκευση των αλλαγών στο δανειακό πρόγραμμα. Μια επαναβεβαίωση της δέσμευσης των δανειστών για ελάφρυνση χρέους, όπως εκείνης του Νοεμβρίου του 2012, σε συνδυασμό με την ανακοίνωση διαδικασίας που θα οδηγεί σε τελικές αποφάσεις, μπορεί να σημαίνει πολλά για την κυβέρνηση που, πιεζόμενη από έλλειψη χρόνου και χρήματος, δίνει ήδη το δικό της περίγραμμα των αποφάσεων, ως εξής:
- όχι σε «κούρεμα» χρέους που δεν δέχονται επ’ουδενί οι δανειστές.
- προσδιορισμός του κατάλληλου ύψους πληρωμών στα επόμενα χρόνια, για να θεωρείται βιώσιμο το χρέος.
- προνομιακά χαμηλά επιτόκια επί του επίσημου (διακρατικού) χρέους για δεκαετίες.
H εαρινή έκθεση της Κομισιόν αποκάλυψε τα πραγματικά μέτρα που συμφωνήθηκαν στις διαπραγματεύσεις στο Χίλτον. Τα υπόλοιπα μέτρα των 3,6 δισ. ευρώ, τα οποία συμφωνήθηκαν πριν δέκα μέρες στο Άμστερνταμ, θα αποκαλυφθούν ενδεχομένως την ερχόμενη Δευτέρα στο Eurogroup της 9ης Μαΐου στις Βρυξέλλες.
Στην έκθεση αναφέρεται ότι περίπου 1,3 δισ. ευρώ θα προέλθουν από προσαρμογές στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και από αυξήσεις στη φορολογία, που αφορούν κατά βάση στα οχήματα, τα καύσιμα, τα οινοπνευματώδη και τα τσιγάρα. Σε ό,τι αφορά στην αναφορά σε προσαρμογές στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, κυβερνητικές πηγές έλεγαν ότι αυτό θα προκύψει από το "πάγωμα" προσλήψεων, με την εφαρμογή του κανόνας 1:5 και εφέτος, ενώ άλλες πηγές της κυβέρνησης μιλούσαν και για "πάγωμα" μισθολογικών προαγωγών στα Ειδικά Μισθολόγια (ένστολοι, δικαστικοί, πανεπιστημιακοί, γιατροί ΕΣΥ).
Στην έκθεση αναφέρεται ακόμη ότι θα εξοικονομηθούν:
- 450 εκατ. ευρώ το χρόνο από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%
- 1,8 δισ. ευρώ από τις συντάξεις – ασφαλιστικό, αν και φαίνεται πως παραμένει η εκκρεμότητα με την "τρύπα" των 70 εκατ. ευρώ για τις επικουρικές.
- 1,8 δισ ευρώ από τη νέα φορολογική κλίμακα (και τη νέα έκτακτη εισφορά) για την οποία υπάρχει και εναλλακτική πρόταση της ελληνικής πλευράς που κατεβάζει το αφορολόγητο κάτω από από τα 9.100 ευρώ για τους φορολογούμενους που δεν έχουν παιδιά.
Την ίδια στιγμή, από το Βερολίνο διέψευδαν ότι δρομολογείται «εξαμερής» σύσκεψη για να προετοιμάσει το Eurogroup της 9ης Μαΐου και τον λογαριασμό των 3,6 δισ. ευρώ. Παραμένει ανοικτό έτσι αν τα μέτρα θα νομοθετηθούν «εδώ και τώρα» ή θα μπει ένας «κόφτης» δαπανών, που θα ενεργοποιεί περικοπές μισθών και συντάξεων ή αυξήσεις ΦΠΑ στη ΔΕΗ και στο νερό, όπως εξαρχής ζητούσαν οι δανειστές.
Όλες οι πλευρές δείχνουν ότι η συμφωνία με τους δανειστές πάει πιο πίσω, ίσως στα τέλη του μηνός και «χέρι-χέρι» με την ελάφρυνση του χρέους.
O οίκος αξιολόγησης Μοοdy's βλεπει το χειρότερο σενάριο για το ελληνικό θέμα και συγκεκριμένα κάνει λόγο ότι η καθυστέρηση θα ξεπεράσει κάθε προηγούμενο και μάλιστα υποστηρίζει ότι θα φτάσει μέχρι και τον Ιούλιο και δεν αποκλείει μέχρι και το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών.
Το κλείσιμο της αξιολόγησης αποτελεί για την κυβέρνηση το πολυπόθητο «κλειδί» για την εκταμίευση της επόμενης δόσης από τους θεσμούς, καθώς πλησιάζουν «απειλητικά» πληρωμές που έχουν προγραμματιστεί για τον Μάιο, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.
Συνοπτικά, τα βήματα προς την κατεύθυνση της εκταμίευσης της δόσης έχουν ως εξής:
1. Κλείσιμο της αξιολόγησης με επίτευξη συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο. Σημαντικό εμπόδιο εδώ είναι το ζήτημα του πακέτου προληπτικών μέτρων ύψους 3,6 δισ. που έχει ζητηθεί.
2. Άνοιγμα συζήτησης για την ελάφρυνση του χρέους. Υπενθυμίζεται ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές στις απόψεις Γερμανίας και ΔΝΤ στο συγκεκριμένο θέμα.
3. Πέρασμα από τη Βουλή των μέτρων της συμφωνίας.
4. Κατάρτιση της «έκθεσης συμμόρφωσης» της Ελλάδας, σχετικά με το επίπεδο της υλοποίησης της συμφωνίας.
5. Συνεδρίαση του Eurogroup για να εγκριθεί η εκταμίευση της δόσης, βάσει της παραπάνω έκθεσης
6. Υπογραφή νέας συμφωνίας (προγράμματος) μεταξύ Ελλάδας και ΔΝΤ
Σημειώνεται ότι, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Καθημερινής», η Ελλάδα πρέπει να πληρώσει 460 εκατ. τον Μάιο, 705 εκατ. τον Ιούνιο και 3,6 δισ. τον Ιούλιο- ποσό που αυτή τη στιγμή θεωρείται μη διαχειρίσιμο.
Η ελληνική κυβέρνηση επιδίδεται σε «κούρσα» για να κλείσουν τα τελευταία μέτωπα της αξιολόγησης: Όπως σημειώνεται σε δημοσίευμα του «Έθνους», την Τρίτη θα δημοσιοποιηθούν οι εκτιμήσεις της Eurostat για τα έτη 2016 και 2017, που σύμφωνα με ανώτατες ευρωπαϊκές πηγές θα ενισχύσουν τις ελληνικές θέσεις, ενώ την Τετάρτη ο πρόεδρος του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ θα συναντηθεί με τους κ. Τσακαλώτο, Σόιμπλε, Σαπέν καθώς και με τους επικεφαλής των θεσμών, ώστε να προετοιμάσουν το έδαφος για το Eurogroup της 9ης Μαΐου.
Γενικότερα, στην ελληνική πλευρά δείχνει να επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία, με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, μιλώντας σε συνεργάτες του τη Μεγάλη Πέμπτη να υπογραμμίζει ότι: «η θέση της χώρας και οι συμμαχίες της στην Ευρώπη είναι πολύ πιο ισχυρές από κάθε άλλη φορά από τότε που ξεκίνησε η κρίση», ενώ προέβλεψε ότι «σύντομα θα έχουμε θετικές εξελίξεις». Απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση είπε πως «όσοι ονειρεύονται επανάληψη του 2015 είναι βαθιά νυχτωμένοι».
Tο πλαίσιο για την «επόμενη μέρα» φέρνει μεγάλες αλλαγές σε ότι ισχύει στα κόκκινα δάνεια, τα οποία μπαίνουν σε καθεστώς προστασίας για ενάμιση χρόνο που συνδέονται με την πρώτη κατοικία- με αντικειμενική αξία έως 140.000 ευρώ όπως προβλέπεται η συμφωνία κυβέρνησης-δανειστών.
Tα προληπτικά μέτρα των 3,6 δις που καλείται να δεχθεί η κυβέρνηση προκειμένου να κλείσει η συμφωνία πρόκειται να φουσκώσουν πιο επικίνδυνα από ποτέ τον λογαριασμό της χώρας και βέβαια δεν περιέχουν σε καμία περιπτωση το στοιχείο της δικαοσύνης.
Σύμφωνα την "Ημερησία" το προληπτικό πακέτο αφορά κυρίως σε περικοπές δημοσίων δαπανών κι όχι σε νέους φόρους, αν και κάτι τέτοιο δεν θα πρέπει να αποκλείεται. Προκειμένου να βρεθούν 3,6 δις ευρώ, εφόσον χρειαστούν, ο κατάλογος της ελληνικής κυβέρνησης έχει διευρυνθεί. Αλλωστε η επιβολή νέων φόρων θα είναι ατελέσφορη αφού ούτε οι σημερινοί πληρώνονται και ήδη τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο έχουν ξεπεράσει τα 87 δις ευρώ.
Ο προληπτικός λογαριασμός, λοιπόν θα περιλαμβάνει απολύσεις στο Δημόσιο τομέα, κλείσιμο φορέων που θεωρείται ότι επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, μειώσεις μισθών των δημοσίων υπαλλήλων αλλά και μειώσεις στις ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις οι οποίες με το νέο ασφαλιστικό δεν «πειράζονται».
Ακόμη, γερό ψαλίδι θα πρέπει να μπει και στις αμυντικές δαπάνες ενώ θα ζητηθεί εξορθολογισμός των κονδυλίων για την Υγεία, επομένως νέες περικοπές.
Σε ό,τι αφορά στους υπαλλήλους του Δημοσίου εκτός από τις μειώσεις μισθών που πιθανότατα θα ξεκινήσουν από τα λεγόμενα ειδικά μισθολόγια θα περιλαμβάνει και αλλαγές στις αποζημιώσεις των δημοσίων υπαλλήλων καθώς θα προβλέπει και μείωση του προσωπικού και έτσι πρέπει να υπάρξει και σχετική μείωση της δαπάνης για τις αποζημιώσεις.
«Η βιωσιμότητα του χρέους παραμένει ένα σημαντικό εμπόδιο για τη μεγέθυνση της οικονομίας». Η συγκεκριμένη έκθεση υποβάλλεται από όλα τα κράτη μέλη και έχει ως στόχο να παρουσιαστούν οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που αποβλέπουν στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για το 2020. Για την Ελλάδα δεδομένου ότι βρίσκεται σε πρόγραμμα διάσωσης έχει περισσότερο διαδικαστικό χαρακτήρα και δεν γίνονται παρατηρήσεις από την Κομισιόν. Ωστόσο έχει την αξία της δεδομένου ότι παρουσιάζει θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τα επόμενα βήματα.
Στη δημιουργία εθνικού αρχείου καταγραφής των τελικών δικαιούχων των υπεράκτιων εταιρειών (off shore) που συναλλάσσονται μέσω του ελληνικού τραπεζικού συστήματος – δηλαδή έχουν λογαριασμούς- προχωρούν οι ελληνικές τράπεζες και το Δημόσιο σε εφαρμογή απόφασης σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας. Πρόσβαση στο μητρώο θα έχουν οι αρχές καταπολέμησης νομιμοποίησης από εγκληματικές δραστηριότητες και οι φορολογικές αρχές.
Από την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι κατασχέσεις και πλειστηριασμοί ακινήτων σύμφωνα με την εμπορική τους αξία και όχι την αντικειμενική όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
O πρόεδρος της ΕΚΤ Mάριο Ντράγκι θεωρεί ότι η περασμένη χρονιά γύρισε πίσω την ελληνική οικονομία και δεν της έδωσε την αναπτυξιακή πορεία, την οποία χρειαζόταν για να βρίσκεται τώρα σε καλύτερα επίπεδα.
Ωστόσο ο ίδιος παραδέχθηκε: Η Ελλάδα έχει εφαρμόσει πολλές μεταρρυθμίσεις τους τελευταίους μήνες και είναι προσηλωμένη στον δρόμο των μεταρρυθμίσεων
O Μάριο Ντράγκι, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Bild τονίζει ότι οι δυσκολίες της χώρας έχουν μικρή σχέση με το νόμισμα και πως οι μεταρρυθίσεις θα ήταν ούτως ή άλλως αναγκαίες.
«Ξεκάθαρα, η περασμένη χρονιά ήταν ένα οικονομικό πισωγύρισμα για την Ελλάδα. Τώρα όλοι αντιλαμβάνονται ότι η χώρα και οι πολίτες της χρειάζονται πάνω από όλα ανάπτυξη. Η Ελλάδα έχει εφαρμόσει πολλές μεταρρυθμίσεις τους τελευταίους μήνες και είναι προσηλωμένη στον δρόμο των μεταρρυθμίσεων» επισημαίνει ο κ. Ντράγκι, ενώ, απαντώντας σε ερώτηση έαν το πρόβλημα για τη χώρα ήταν το κοινό νόμισμα, αναφέρει: «Οι προκλήσεις της Ελλάδας έχουν μικρή σχέση με το ευρώ. Θα χρειαζόταν ούτως ή άλλως να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις. Στην Ευρωζώνη, η Ελλάδα μπορεί να το πετύχει με τη στήριξη των εταίρων της: Το ποιος ανήκει στο ευρώ και ποιος όχι δεν είναι θέμα της ΕΚΤ να το αποφασίσει. Είναι ζήτημα των κρατών-μελών».
Μια θλιβερή πρωτιά, σε πολλά από τα ανοικτά φορολογικά μέτωπα, «κυνηγά» πλέον η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, έχει το «προνόμιο» να επιβάλλει από τους βαρύτερους συντελεστές σε... όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σε ευρωπαικό επίπεδο και σαν να μην έφτανε αυτό, σκοπεύει και να τους αυξήσει για ακόμη μία φορά. Με τον 4ο υψηλότερο βασικό συντελεστή ΦΠΑ, με την 3η βαρύτερη φορολογημένη αμόλυβδη, με το 2ο ακριβότερο (από φορολογικής άποψης) κινητό αλλά και την 5η υψηλότερη φορολογία στα τσιγάρα, η χώρα βρίσκεται στις πρώτες λίστες σε όλους τους επιμέρους πίνακες.
Από τη φορολογική λαίλαπα δεν έχει γλυτώσει ούτε το τουριστικό προϊόν, καθώς τόσο η εστίαση όσο και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες βρίσκονται στην πρώτη 5άδα με τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Και βεβαίως με την αύξηση του του ΦΠΑ από το 23% στο 24%, η Ελλάδα θα αναρριχηθεί στην 3η υψηλότερη θέση στην Ευρωπαική Ενωση, πίσω μόνο από την Ουγγαρία (27%) αλλά και τις Δανία, Σουηδία, Κροατία, που εφαρμόζουν συντελεστή 25%. Οι Φινλανδοί είναι οι μόνοι που έχουν ΦΠΑ 24%.
Επίσης μια μικρή αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, θα είναι αρκετή ώστε να στείλει την Ελλάδα στην κορυφή της λίστας με τη βαρύτερα φορολογημένη αμόλυβδη στην Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση της σχετικής κατάταξης. Και συνεχίζει ακάθεκτη...
Πηγή: voria.gr
Η Τράπεζα Πειραιώς ανακοινώνει ότι αύριο Πέμπτη 28 Απριλίου 2016 λήγουν οι τελευταίες Εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου (Πυλώνας ΙΙ) που χρησιμοποιούσε η Τράπεζα για την άντληση ρευστότητας στο πλαίσιο του Ν.3723/2008 περί «Ενίσχυσης της Ρευστότητας της Οικονομίας για την Αντιμετώπιση των Επιπτώσεων της Διεθνούς Χρηματοπιστωτικής Κρίσης».
Ο πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς Μιχ. Σάλλας δήλωσε πως η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει ότι το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης της Τράπεζας κινείται στη σωστή κατεύθυνση και πιστεύει, όπως πρόσθεσε, πως με την ολοκλήρωση και της αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς, θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Η Τράπεζα έχει ήδη αποπληρώσει από το Μάϊο 2014 τις Προνομιούχες Μετοχές (Πυλώνας Ι) που κατείχε το Δημόσιο στο κεφάλαιο της Τράπεζας, ενώ από το Σεπτέμβριο 2015 έχει επιστρέψει και το σύνολο των “Ειδικών Ομολόγων” που χρησιμοποιούσε (Πυλώνας ΙΙΙ).
Με τη λήξη των εγγυήσεων του Πυλώνα ΙΙ στις 28 Απριλίου, 2016, η Τράπεζα Πειραιώς παύει να κάνει χρήση των μέτρων του ν. 3723/2008 και κατά συνέπεια παύει να εμπίπτει στις δεσμεύσεις του προγράμματος θωράκισης, όπως μεταξύ άλλων η υποχρέωση διορισμού εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου στο Διοικητικό της Συμβούλιο της Τράπεζας Πειραιώς, όπως γινόταν κατά τα τελευταία 7 χρόνια.
Σημειώνεται ότι η Τράπεζα Πειραιώς αποπλήρωσε στο ακέραιο όλους τους Πυλώνες του ν. 3723/2008 χωρίς να προκύψει οποιαδήποτε ζημία για τα κεφάλαια και τις εγγυήσεις που της παρείχε το Δημόσιο, ενώ παράλληλα το Ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει από την Τράπεζα, για τους Πυλώνες ΙΙ & ΙΙΙ προμήθειες συνολικού ύψους €675 εκατ. περίπου.
Την εξαίρεση από την πώληση σε funds για ένα ακόμη 18μηνο, αντί της τριετίας που ήταν η πρόταση της ελληνικής πλευράς, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2017, των μη εξυπηρετούμενων δανείων που έχουν υποθήκη ή προσημείωση την πρώτη κατοικία φαίνεται να πέτυχε η ελληνική πλευρά στις διαπραγματεύσεις που είχε με τους επικεφαλής των θεσμών.