Επτά στους δέκα Έλληνες τάσσονται υπέρ της παραμονής της Ελλάδας στο ευρώ, ωστόσο αντίστοιχο ποσοστό θεωρεί ότι η ΕΕ έχει πάρει λάθος δρόμο. Επίσης, οι Έλληνες, περισσότερο από όλους τους ευρωπαίους πολίτες, εμφανίζονται απαισιόδοξοι για το μέλλον της Ευρώπης (σε ποσοστό 63% των ερωτηθέντων): Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από έρευνα του Ευρωβαρόμετρου που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2015 συμφωνα με την "Ημερησία".
Αισιόδοξος ότι «θα έχουμε σύντομα μια συμφωνία που θα επιτρέψει την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης» πριν από την 27η Μαρτίου εμφανίστηκε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κατρούγκαλος, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι η διαπραγμάτευση θα είναι σκληρή. Συμφωνία, όπως εκτίμησε, θα υπάρξει και στο θέμα των αγροτών, με τις πρωτοβουλίες που θα ανακοινώσει τη Δευτέρα ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.
Σε Ca (από C) αναβάθμισε ο οίκος αξιολόγησης Moody's το αξιόχρεο των μακροπρόθεσμων ομολόγων υψηλής εξασφάλισης τεσσάρων ελληνικών τραπεζών (Alpha, Eurobank, Εθνικής και Πειραιώς) διατηρώντας ταυτόχρονα την αξιολόγηση Caa3 για τις μακροπρόθεσμες καταθέσεις στις τράπεζες αυτές, καθώς και στην Attica Bank.
Μια ολοκληρωμένη αναλογιστική μελέτη για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού ταμείου των Νομικών που εκπονήθηκε με πρωτοβουλία του δικηγορικού σώματος, παρουσίασε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, Β. Αλεξανδρής, σε συνέντευξη τύπου στα γραφεία του ΔΣΑ.
Όπως τόνισε ο κ. Αλεξανδρής, η μελέτη αυτή μπορεί να αποτελέσει τη βάση ενός σοβαρού, ουσιαστικού διαλόγου με την κυβέρνηση για το ασφαλιστικό, αφού το υπουργείο Εργασίας αρνείται να ικανοποιήσει το αίτημα των δικηγόρων αλλά και όλων των επιστημονικών φορέων να τους χορηγήσει συγκεκριμένα ποσοτικοποιημένα στοιχεία καθώς και την σχετική αναλογιστική μελέτη που οφείλει να συνοδεύει τις προτάσεις του. Η εμμονή της κυβέρνησης σ΄ ένα σχέδιο ασφαλιστικού, με δημευτικό-φορολογικό χαρακτήρα, είναι ξεκάθαρη και δεν μας αφορά.
Ο κ. Αλεξανδρής επεσήμανε ότι η εκπόνηση της αναλογιστικής μελέτης από το δικηγορικό σώμα, έγινε με σκοπό να καταδειχθεί ότι οι Δικηγόροι επιθυμούν να συμβάλουν ουσιαστικά, με θέσεις, συγκεκριμένα στοιχεία και ολοκληρωμένη τεκμηριωμένη πρόταση στη συζήτηση για το Ασφαλιστικό. Για αυτό, όπως είπε, την καταθέτουν έγκαιρα στον δημόσιο διάλογο.
Σύμφωνα με οικονομικά στοιχεία για τον Τομέα Ασφάλισης Νομικών(ΕΤΑΑ/ΤΑΝ), που παρέθεσε εισαγωγικά ο κ. Αλεξανδρής, το κράτος οφείλει στο Τομέα Ασφάλισης Νομικών από την τριμερή χρηματοδότηση 379 εκ. ευρώ, ενώ εξαιτίας του PSI(κούρεμα ιδιωτικού χρέους), το Ταμείo υπέστη απώλειες 537 εκ. ευρώ. Aνέφερε ακόμη, ότι λόγω της οικονομικής κρίσης τα έσοδα του Tαμείου παρουσιάζουν σημαντική πτώση ενώ η εισπραξιμότητα εμφανίζει επίσης μεγάλη κάμψη και από 95% το 2010 έφτασε στο 59% το 2015. Τέλος , τα αποθεματικά του Τομέα Ασφάλισης Νομικών ανέρχονται σήμερα στα 342 εκ. ευρώ.
Αναλύοντας τα βασικά συμπεράσματα της αναλογιστικής μελέτης και συγκρίνοντας τα με το ασφαλιστικό προσχέδιο της κυβέρνησης, ο αναλογιστής, επίκουρος καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Αλ. Ζιμπίδης τόνισε πως «η πρόταση του υπουργείου Εργασίας δημιουργεί αναλογιστική ανισορροπία» στο Ταμείο Ασφάλισης Νομικών. «Το προτεινόμενο από την κυβέρνηση ασφαλιστικό σύστημα δεν δίνει μόνιμη αλλά πρόσκαιρη λύση, μετατοπίζοντας απλά την βιωσιμότητα του Ταμείου Ασφάλισης Νομικών μόλις κατά 2-3 έτη», είπε χαρακτηριστικά.
«Η πρόταση του υπουργείου, μεταφέρει και πολλαπλασιάζει στο άμεσο μέλλον το πρόβλημα», υπογράμμισε ο κ. Ζιμπίδης, καθώς όπως υποστήριξε «δεν έχει αναλογιστική βάση, ούτε ανταποδοτικότητα μεταξύ εισφορών και παροχών».
Σύμφωνα με το προτεινόμενο, από την αναλογιστική μελέτη, σενάριο, το πιο θετικό για τον κλάδο ασφάλισης Νομικών αποτέλεσμα, επιτυγχάνεται με ακόμη καλύτερο τρόπο, με την εξίσωση εισφορών-παροχών μεταξύ «παλαιών»(προ της 1-1-1993) και «νέων» ασφαλισμένων. Το σενάριο αυτό, στο οποίο θα προβλέπεται και μια μεταβατική περίοδος προσαρμογής, σε συνδυασμό με την ανάληψη της ευθύνης εκ μέρους του κράτους για καταβολή της Εθνικής Σύνταξης (όπως θα γίνει για το σύνολο των Ταμείων στο χώρο της Κοινωνικής Ασφάλισης) θα εξασφάλιζε βιωσιμότητα για τα επόμενα 20 και πλέον έτη.
Όπως σημείωσε ο κ. Ζιμπίδης, βασικά στοιχεία της πρότασης αυτής είναι η εξασφάλιση της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών, η ισότητα των μελών και η ανταποδοτικότητα εισφορών – παροχών.
To 40% των εισοδημάτων που είναι ξεπερνούν τα 30.000 ευρώ πρέπει να δικαιολογείται με αποδείξεις και κάρτες από τους φορολογούμενους. Συγκεκριμένα θα πρέπει να εμφανίσουν δαπάνες με την κάρτα τους έως τουλάχιστον το 10% ή 15% του εισοδήματός τους θα πρέπει στο εξής όλοι οι φορολογούμενοι μισθωτοί και συνταξιούχοι, προκειμένου να μην πληρώσουν έως και 2.100 ευρώ «έξτρα» φόρο, πέρα από όσο οφείλουν με βάση την νέα φορολογική κλίμακα που καταρτίζεται.
Σύμφωνα με το "Πρώτο Θέμα", οι φορολογούμενοι για έχουν έκπτωση φόρου για τα εισοδήματα του 2016, οι μισθωτοί και συνταξιούχοι ενδεχομένως θα χρειαστεί –για τεχνικούς λόγους- να δηλώσουν οι ίδιοι την δαπάνη τους με κάρτες. Αυτό θα αλλάξει για τα εισοδήματα του 2017, αφού τότε θα είναι έτοιμες οι τραπεζες να στέλνουν απ’ευθείας τα στοιχεία στην ΓΓΠΣ ώστε να εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην δήλωση Ε1.
Ο φόρος των χαμηλόμισθων
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα σχέδια που κατέθεσε στους θεσμούς η κυβέρνηση την Παρασκευή προβλέπεται και ειδική κλίμακα για τις αποδείξεις δαπανών που θα πρέπει να δηλώνει ένας φορολογούμενος προκειμένου να παραμείνει αφορολόγητος, οι οποίες όμως θα υπολογίζονται σε συνάρτηση με το εισόδημα του.
Αυτό σημαίνει ότι βάσει κλίμακας, όπως θα διαμορφωθεί τελικά σε συνεργασία με τους θεσμούς, ένας χαμηλόμισθος θα αναγκαστεί να πληρώνει φόρο, αν δεν καλύψει με δαπάνες με κάρτες και αποδείξεις τουλάχιστον το 10% ή 15% του εισοδήματός του.
Η απαίτηση όμως για δαπάνες μέσω καρτών θα αυξάνεται, όσο αυξάνεται και το φορολογητέο εισόδημα. Η κλίμακα θα προβλέπει ότι άλλοι θα πρέπει να εμφανίσουν δαπάνες ύψους 20%, 30% ή και έως και 40% ακόμα, για πιο υψηλά εισοδήματα.
Ουσιαστικά θα προβλέπονται τρία «σκαλοπάτια». Για χαμηλά εισοδήματα έως περίπου 15.000 θα απαιτείται το 10% ή 15%. Για μεσαία εισοδήματα έως 25.000 ή 30.000 ευρώ το χρόνο θα απαιτείται το 20% ή 30%. Για πιο υψηλά εισοδήματα έως 42.000 ευρώ θα απαιτείτο το 40%. Για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ δεν θα ισχύει καμία έκπτωση φόρου. Ωστόσο εξετάζεται να διατηρείται η απαίτηση για δαπάνες 40%, επί ποινή φορολογικού προστίμου –πχ 10% της διαφοράς των δαπανών που δεν έγιναν με κάρτες και αποδείξεις.
Με τον τρόπο αυτό, δεν θα απαιτείται πια ένα ενιαίο ποσοστό δαπανών (π.χ. 10% του συνολικού εισοδήματος όπως ίσχυε) το οποίο θα πρέπει να καλύπτεται με αποδείξεις για να κατοχυρώσουν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι την έκπτωση φόρου και οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο 9.550 ευρώ.
Αντίθετα, οι χαμηλόμισθοι θα καλούνται να συλλέξουν λιγότερες αποδείξεις από όσες τα «ρετιρέ» των περίπου 30.000-40.000 ευρώ το χρόνο, αλλιώς δεν θα βλέπουν έκπτωση φόρου στο εκκαθαριστικό τους.
Μεγάλο δημοσιονομικό "κενό" βλέπουν οι εκπρόσωποι των θεσμών για το 2016 της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, η διαφορά 2,6 δισ. ευρώ για φέτος, χωρίζουν ακόμη την κυβέρνηση και τους δανειστές από τη συμφωνία για την πρώτη αξιολόγηση, παρά το γεγονός ότι την επόμενη εβδομάδα φτάνουν τα υψηλόβαθμα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα.
Σύμφωνα με το enikonomia.gr, η χθεσινή τετράωρη τηλεδιάσκεψη που είχε ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος με τους δανειστές είχε ως στόχο να λάβουν οι δανειστές τα στοιχεία που αποτυπώνουν την ελληνική πρόταση σε κάθε ένα από τα πέντε μεγάλα θέματα.
Το ασφαλιστικό, το φορολογικό, τα «κόκκινα» δάνεια και το νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Αυτό άναψε το «πράσινο φως» για την επόμενη φάση της αξιολόγησης η οποία ξεκινά με όλα τα θέματα ανοιχτά.
Ειδικότερα, στο ασφαλιστικό παρουσιάστηκε χθες μια βελτιωμένη πρόταση του υπουργείου εργασίας που μειώνει κάπως το κενό των 500 εκ. ευρώ που βλέπουν οι εκπρόσωποι των θεσμών με βάση την αρχική πρόταση Κατρούγκαλου.
Η αλλαγή αφορά στην εθνική σύνταξη η οποία θα αποδίδεται μειωμένη σε συνταξιούχους οι οποίο βγαίνουν στη σύνταξη στα 62 με 40 χρόνια εργασίας και σταδιακά να αναπληρώνεται μέχρι και το 100% όταν ο δικαιούχος φτάσει στα 67. Ωστόσο οι δανειστές επιμένουν ακόμη ότι χωρίς περικοπές στις συντάξεις, τα νούμερα δεν βγαίνουν.
Στο φορολογικό, παρουσιάστηκε μια συνολική πρόταση για τις νέες κλίμακες φορολογίας οι οποίες θα είναι τρεις αντί για μια που αναμένονταν αρχικά.
Θα υπάρχει δηλαδή μια για μισθωτούς και συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες με στόχο επιπλέον έσοδα ύψους 550 εκ. ευρώ.
Μια άλλη κλίμακα θα είναι αυτή η οποία θα ακολουθεί τη λογική των φορολογικών συντελεστών και θα κλιμακώνεται από το 0,7% για εισοδήματα μέχρι 21.000 ευρώ μέχρι και 10% για τα εισοδήματα πάνω από τα 500 χιλιάδες ευρώ.
Μια τρίτη κλίμακα θα αφορά στα ενοίκια που θα φορολογούνται με συντελεστή 15% για εισόδημα μέχρι και 12.0000 ευρώ, με συντελεστή 35% από τα 12.001 μέχρι και τα 40.000 ευρώ και με συντελεστή 45% για τα εισοδήματα πάνω από τα 40.000 ευρώ.
Το πρόβλημα με τα έσοδα είναι κυρίως ότι οι θεσμοί θέλουν να αντικαταστήσει το ΥΠΟΙΚ τα έσοδα ύψους 440 εκ. ευρώ από τη φορολογία του ΟΠΑΠ. Από αυτά τα 210 εκ. ευρώ αφορούν στο τέλος των 5 λεπτών για κάθε στήλη τυχερού παιχνιδιού του οργανισμού (ισοδύναμο για τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση) και τα υπόλοιπα 230 εκ. ευρώ από τη φορολόγηση των κερδών στον ηλεκτρονικό τζόγο αφού τα μηχανήματα (VLTS) δεν έχουν καν εγκατασταθεί.
Βλέπουν διαφορά 2,6 δισ. ευρώ για το 2016
Με δεδομένα όλα αυτά, η συζήτηση για το δημοσιονομικό κενό του 2016 που αναμένεται να αρχίσει στις αρχές Μαρτίου όταν προβλέπεται να φτάσουν και οι επικεφαλής των ομάδων της ΕΕ, του ΔΝΤ, της ΕΚΤ και του ΕΜΣ, θα ξεκινήσει με την επανεξέταση μέτρων ύψους 2,6 δισ. ευρώ.
Το εκτιμούν στη συνολική διαφορά των εκτιμήσεων του ΥΠΟΙΚ σε σχέση με τις εκείνες που κάνουν οι ίδιοι οι δανειστές σε μέτρα στα οποία έχουν προβλεφθεί από το μνημόνιο αλλά δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
Πάντως, εκτιμήσεις στελεχών του ΥΠΟΙΚ θέλουν να υπάρχει μια σύγκλιση με τους δανειστές σε δύο θέματα: Τα «κόκκινα» δάνεια και το ταμείο αποκρατικοποιήσεων.
Στα κόκκινα δάνεια, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει υποχωρήσει από την αρχική θέση για μόνιμη εξαίρεση των δανείων με υποθήκη πρώτης κατοικίας και δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων από την αγορά δανείων. Πλέον το αντικείμενο διαπραγμάτευσης είναι μια μακρά περίοδος χάριτος πριν ενταχθούν και τα δάνεια αυτά στην αγορά δανείων.
Στο νέο υπερταμείο, το υπουργείο Οικονομικών έχει δεχθεί την τοποθέτηση ατόμων που θα υποδείξει η τρόικα στη διοίκηση του ταμείου αλλά μένει ακόμη να υπάρξει το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο ώστε το ταμείο να καταστεί λειτουργικό το συντομότερο δυνατό.
Στα 35.471.000 ανέρχονται τα πρόστιμα που έχει επιβάλει το ΕΣΡ σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Αυτό προκύπτει από στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, με αφορμή σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ Δημήτρη Καμμένου.
Μείωση 1,8% παρουσίασε ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) του μηνός Δεκεμβρίου 2015, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2014, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013 είχε καταγραφεί μείωση 6,8%.
Όλα τα τραπεζικά ιδρύματα θα μπορούν να εκδίδουν την Κάρτα Αγρότη και έχει γίνει ήδη η σχετική συνεννόηση με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, σύμφωνα με όσα είπε χθες στην Βουλή ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Βαγγέλης Αποστόλου, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ, Βασίλη Κόκκαλη.
Όπως δήλωσε μεταξύ άλλων ο Υπουργός: «Όλα τα εγκατεστημένα στην Ελλάδα Τραπεζικά Ιδρύματα, θα ενημερωθούν σχετικά με το περιεχόμενο και την πορεία εφαρμογής του προϊόντος αυτού στον αγροτικό κόσμο, μέσω της Ένωσης Τραπεζών με την οποία είμαστε σε συνεχή διάλογο για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος. Το ΥπΑΑΤ με διαφανείς διαδικασίες και με όρους ισοτιμίας είναι έτοιμο να συνεργαστεί με κάθε φορέα που μπορεί και θέλει να συμβάλλει στην ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα στη χώρα μας στα πλαίσια της παραγωγικής της ανασυγκρότηση».
Ο κ. Αποστόλου δήλωσε μεταξύ άλλων τα κάτωθι, σχετικά με την Κάρτα Αγρότη: «Θέλουμε να μπορεί ο Έλληνας αγρότης να κάνει αναλήψεις και να χρηματοδοτεί τις εργασίες της εκμετάλλευσής του σε ετήσια βάση, με εγγύηση τις κοινοτικές ενισχύσεις που δικαιούται.
Και βέβαια βασικό ζητούμενο σε αυτές τις χρηματοδοτήσεις που έχουν εξασφαλισμένη την εξυπηρέτησή τους είναι το χαμηλό επιτόκιο. Είναι καιρός πλέον και ο αγροτικός χώρος να πάψει να είναι το τοκογλυφικό θύμα της πιστωτικής λειτουργίας στη χώρα μας.
Όλα τα εγκατεστημένα στην Ελλάδα Τραπεζικά Ιδρύματα, θα ενημερωθούν σχετικά με το περιεχόμενο και την πορεία εφαρμογής του προϊόντος αυτού στον αγροτικό κόσμο, μέσω της Ένωσης Τραπεζών με την οποία είμαστε σε συνεχή διάλογο για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος.
Στο πλαίσιο αυτό και για την εφαρμογή του εγχειρήματος είχα και συνάντηση πριν λίγες ημέρες στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με την πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών Λούκα Κατσέλη, η οποία και εξέφρασε τη βούληση της Ένωσης να συνδράμει το Υπουργείο στην υλοποίηση της «κάρτας του αγρότη».
Το ΥΠ.Α.Α.Τ. με διαφανείς διαδικασίες και με όρους ισοτιμίας είναι έτοιμο να συνεργαστεί με κάθε φορέα που μπορεί και θέλει να συμβάλλει στην ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα στη χώρα μας στα πλαίσια της παραγωγικής της ανασυγκρότηση».
Πηγή: enikonomia.gr
Έρχονται μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις για περίπου 1,7 εκατ. πολίτες που εισπράττουν εισοδήματα από ακίνητα. Σύμρωνα με το enikonomia.gr, σύμφωνα με το σχέδιο που προωθεί το οικονομικό επιτελείο, η νέα κλίμακα που θα εφαρμοστεί για τα εισοδήματα από ενοίκια έχει ως εξής:
Ο συντελεστής 11% που ισχύει σήμερα για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ ανεβαίνει στο 15%, με αποτέλεσμα η επιβάρυνση της πλειονότητας των ιδιοκτητών να αυξηθεί έως και 36%.
Ο συντελεστής 33% που επιβάλλεται σήμερα σε εισοδήματα από ενοίκια άνω των 12.000 ευρώ έως και 40.000 ευρώ, αυξάνεται στο 35%.
Θεσπίζεται νέος συντελεστής 40%, χωρίς να αποκλείεται να «κλειδώσει» και στο 45%, για το τμήμα εισοδήματος άνω των 40.000 ευρώ.
Το δημοσιονομικό όφελος που προκύπτει με την εφαρμογή της νέας κλίμακας για τα εισοδήματα από ακίνητα υπολογίζεται στα 250 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 100 εκατ. ευρώ από αυτά που προβλέπει για φέτος ο προϋπολογισμός.
Ανοιχτό παραμένει το θέμα εάν η νέα κλίμακα με τους αυξημένους συντελεστές εφαρμοστεί αναδρομικά για τα εισοδήματα από ενοίκια που απέκτησαν οι φορολογούμενοι το 2015.
O Γερούν Ντάισελμπλουμ επιμένει στη σκληρή γραμμή των δανειστών για περικοπή κύριων συντάξεων, διότι κατά την άποψη του μόνο με αυτό τον τρόπο θα είναι εφικτή η συμφωνία.
Συγκεκριμένα ο επικεφαλής τoυ Εurogroup απάντησε σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ Γιώργου Κύρτσου σημειώνοντας ότι η συμφωνία θα εμπεριέχει και μειώσεις στις συντάξεις παρά την «κόκκινη» γραμμή της κυβέρνησης.
«Οι προτάσεις που έχουν γίνει στο ασφαλιστικό, αφορούν τις μεταρρυθμίσεις που θα το εξυγιάνουν για να γίνει βιώσιμο. Το κεντρικό ζήτημα είναι φυσικά ποιο είναι το βάρος που θα σηκώσουν οι συνταξιούχοι. Προσπαθούμε να βρούμε τρόπους για να λύσουμε τα βραχυπρόθεσμα οικονομικά και φορολογικά ζητήματα. Ναι ενδεχομένως να γίνουν κάποιες περικοπές ωστόσο δεν μπορώ να σας πω περισσότερα προς το παρόν» δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Eurogroup, προσθέτοντας ότι χρειάζεται ένα βιώσιμο συνταξιοδοτικό που δεν θα χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό, ώστε να μην τον επιβαρύνει.
Ακόμη επανέλαβε πως η τεχνική εργασία που θα καθορίσει τη λύση γίνεται στην Αθήνα.
Η ανησυχία για την ποιότητα των μεταρρυθμίσεων
Ο Γερούν Ντάισελμπλουμ, είχε σημειώσει ότι «η ποιότητα των μεταρρυθμίσεων που απομένει να υλοποιηθούν είναι η βασική μας ανησυχία, οι ελληνικές Αρχές θα πρέπει να επιταχύνουν τις διαπραγματεύσεις ώστε αυτές να ολοκληρωθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα» είπε χαρακτηριστικά.
Ο Ευρωπαίος αξιωματούχος είπε ότι αν και είναι πολιτικά δύσκολο, η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει με την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά μια σειρά από δημοσιονομικά προβλήματα, όπως συμφωνήθηκε στο μνημόνιο.
Παράλληλα, τόνισε ότι η Ελλάδα πρέπει να δημιουργήσει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων πριν την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την εκταμίευση της επόμενης δόσης.
Ο Ολλανδός αξιωματούχος δήλωσε πάντως «θετικός» για την πορεία της αξιολόγησης και επανέλαβε ότι η επιστροφή της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα είναι ζωτικής σημασίας για την ανάκαμψη. «Το στοιχείο κλειδί είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης» επανέλαβε πολλές φορές.
«Χαίρομαι που η σημερινή κυβέρνηση συνεργάζεται εποικοδομητικά με τους δανειστές» είπε, δηλώνοντας αισιόδοξος παρά το γεγονός ότι, όπως είπε, υπάρχουν ακόμα δυσκολίες, και προειδοποιώντας ότι η αξιολόγηση «δεν πρέπει να κολλήσει πουθενά».
Σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα κινείται η χρηματιστηριακή αγορά στο άνοιγμα της σημερινής συνεδρίασης. O Γενικός Δείκτης Τιμών στις 11:05 διαμορφώνεται στις 496,44 μονάδες σημειώνοντας άνοδο 0,27%.
«Το “αναδρομικά” δεν υπάρχει καμία περίπτωση. Το θέμα το οποίο καλούμαστε να επιλύσουμε, και αυτό είναι υπαρκτό, και συζητάμε όλα τα υπαρκτά μέσα, είναι ότι το 2018 πρέπει να υπάρξει αύξηση του πλεονάσματος στο 3,5% του ΑΕΠ. Αυτός είναι ο στόχος του προγράμματος. Για το 2018, ούτε για το 2016, ούτε για τίποτα από αυτά», ανέφερε ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Γιώργος Σταθάκης.
Στο Εθνικό Τυπογραφείο για δημοσίευση στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως αποστέλλεται η απόφαση που υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφωνας Αλεξιάδης, για τον εντοπισμό - μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων που θα διενεργηθούν από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΓΓΔΕ - των ανασφάλιστων οχημάτων.
Με αφορμή τα τεράστια προβλήματα της Ντόϋτσε Μπανκ, την εξ ίσου τεράστια έκθεσή της σε ομόλογα-φούσκες και παράγωγα υψηλού ρίσκου που είναι πολλαπλάσια ακόμη και του ΑΕΠ της Γερμανίας, είναι επίκαιρο ένα άρθρο το οποίο είχε γραφεί στην Ιντερνάσιοναλ Χέραλντ Τρίμπιουν πριν από δυόμισυ χρόνια και που αποκαλύπτει πως θα καταστραφεί η Ευρώπη από τις γερμανικές οικονομικές απάτες στον τραπεζικό κλάδο. Έλεγε το άρθρο:
«Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα βρίσκεται ένα από τα πλέον αποδυναμωμένα χρηματοπιστωτικά συστήματα με παράδοση κακοδιαχείρισης, διαφθοράς και πολιτικής διαπλοκής που έχει κοστίσει στους φορολογούμενους δισεκατομμύρια δολάρια;
Ούτε στην Ιταλία ούτε στην Ισπανία ούτε στην Ελλάδα, αλλά στη Γερμανία. Ενώ η οικονομία της παρουσιάζεται συχνά ως παράδειγμα προς μίμηση, οι τράπεζές της είναι μεταξύ των πιο προβληματικών της Ευρώπης. Χρειάστηκαν πακέτα διάσωσης πολύ μεγαλύτερα από των αμερικανικών τραπεζών και πολλές αγωνίζονται ακόμη να ανακάμψουν. Παραδόξως, όμως, δεν τίθεται θέμα θεμελιώδους αλλαγής στο γερμανικό τραπεζικό σύστημα. Αντιθέτως, οι οικονομικοί εγκέφαλοι της Ευρώπης επικρίνουν τη Γερμανία ότι καθυστερεί την τραπεζική ένωση. Διαβλέπουν τον κίνδυνο να αποδυναμώσει το Βερολίνο μια πρωτοβουλία κρίσιμη για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην οικονομία της Ευρωζώνης, προκειμένου να αποτρέψει τον σχολαστικό έλεγχο των τραπεζών του.
«Η Γερμανία έχει πληγεί βαρύτατα από τη χρηματοπιστωτική κρίση», σχολιάζει ο Γεργκ Ρόχολ, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Σχολής Διαχείρισης και Τεχνολογίας του Βερολίνου. Προσθέτει, όμως, πως δεν διεξάγεται δημόσιος διάλογος για το μέλλον του τραπεζικού της τομέα. Οι γερμανικές τράπεζες επένδυσαν σε ό,τι τοξικό στοιχείο βρέθηκε μπροστά τους, από επισφαλή στεγαστικά δάνεια των ΗΠΑ έως ελληνικά ομόλογα. «Δεν μπορούν να υπερηφανευθούν οι Γερμανοί ότι επέδειξαν σύνεση», σχολιάζει ο Σβεν Γκίγκολντ, Γερμανός ευρωβουλευτής και μέλος της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Από το 2008 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2012 έχουν διατεθεί περίπου 646 δισ. ευρώ για τη διάσωση των γερμανικών τραπεζών, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είναι το δεύτερο σε μέγεθος πακέτο διάσωσης στην Ευρώπη μετά το αντίστοιχο της Βρετανίας και υπερβαίνει τα 700 δισ. δολάρια του προγράμματος TARP για τις τράπεζες των ΗΠΑ, από τα οποία έχουν δαπανηθεί 428 δισ. δολάρια.
Οι τράπεζες των γερμανικών κρατιδίων, γνωστές ως landesbanks, έχουν παράδοση διαφθοράς και κακοδιαχείρισης. Μία εξ αυτών, η Bayern LB, την οποία ελέγχουν οι αρχές της Βαυαρίας και τα ταμιευτήρια της κοινότητας, έχει ζητήσει πακέτο διάσωσης ύψους 10 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνει τους φορολογούμενους. Πολλά από τα στελέχη της έχουν κληθεί και ανακρίνονται ως ύποπτοι συναλλαγών με εσωτερική πληροφόρηση. Εξι πρώην στελέχη της τράπεζας HSH Nordbank του Αμβούργου δικάζονται με την κατηγορία της απάτης και της απόκρυψης της πραγματικής οικονομικής κατάστασης της τράπεζας. Πρόσφατο παράδειγμα διαφθοράς στον τραπεζικό τομέα αποτελεί και η κατηγορία κατά του Μπέρνι Εκλεστον, διευθύνοντος συμβούλου της Φόρμουλα 1, για δωροδοκία ύψους 44 εκατ. δολαρίων, που κατεβλήθησαν σε υψηλόβαθμο στέλεχος της Bayern LB το 2006. Ο κ. Εκλεστον κατηγορείται ότι κατέβαλε αυτό το ποσό για να διασφαλίσει ότι η τράπεζα θα επιλέξει τον αγοραστή της προτίμησής του στην πώληση του μεριδίου της στη Φόρμουλα 1. Δεν υπάρχει, όμως, διάθεση για αλλαγή εξαιτίας της εκτεταμένης διαπλοκής ανάμεσα στο τραπεζικό σύστημα και το πολιτικό σύστημα της χώρας.
Τόσο οι τράπεζες των κρατιδίων όσο και τα 400 sparkassen, τα τοπικά ταμιευτήρια, ελέγχονται από το κράτος και τους πολιτικούς. Περίπου το 45% του γερμανικού τραπεζικού συστήματος βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης, χωρίς να υπολογίζεται το 25% που ελέγχει το κράτος στην Commerzbank, την οποία πήρε υπό τον έλεγχό του με τη διάσωσή της. Σύμφωνα με τον κ. Γκίγκολντ εμπλέκονται όλα τα πολιτικά κόμματα της χώρας, από το φίλα προσκείμενο στους επιχειρηματίες κόμμα των Ελεύθερων Δημοκρατών έως το κόμμα της Αριστεράς. Ο κ. Γκίγκολντ, αρμόδιος τραπεζικών θεμάτων για το Κόμμα των Πρασίνων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δεν εξαιρεί ούτε το κόμμα του.
Αλλοι Ευρωπαίοι πολιτικοί κατηγορούν τη Γερμανία ότι προβάλλει εμπόδια στην ανάληψη της τραπεζικής εποπτείας από την ΕΚΤ, επειδή θέλει να αποτρέψει τον έλεγχο των δικών της τραπεζών. Υποτίθεται πως η ΕΚΤ θα αναλάβει το καθήκον αυτό το επόμενο έτος στο πλαίσιο της τραπεζικής ένωσης, αλλά εκκρεμεί ακόμη η έγκριση του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η Γερμανία ισχυρίζεται πως θέλει απλώς να διασφαλίσει ότι η μεταρρύθμιση θα γίνει σωστά. «Είναι το μεγαλύτερο βήμα μετά την εισαγωγή του ευρώ», τονίζει ο Αντρέας Ντόμπρετ, μέλος του Δ.Σ. της γερμανικής κεντρικής τράπεζας, και προσθέτει πως η Γερμανία «θέλει να περιχαρακώσει πλήρως το σύστημα, όχι να το καθυστερήσει ή να το εκτρέψει».
Σύμφωνα με την Bundesbank, οι μεγαλύτερες γερμανικές τράπεζες δανείζονται κατά μέσον όρο 50 ευρώ για κάθε δικό τους ευρώ, ποσοστό δανεισμού επικίνδυνα υψηλό. Σε αντίθεση, όμως, με τις τράπεζες άλλων χωρών, όπως της Ισπανίας και της Ιταλίας, έχουν στηριχθεί από την ισχύ της γερμανικής οικονομίας.....»