Η επεξεργασία από τα στοιχεία των τελευταίων ετών, την οποία δημοσίευσε η «Καθημερινή», αποκαλύπτει τις αποκλίσεις που προκύπτουν κάθε χρόνο από τους στόχους των έμμεσων φόρων.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον ΦΠΑ, αναφέρει το δημοσίευμα, προκύπτει ότι:
• Από το 2009 μέχρι το 2015, τα έσοδα από τον ΦΠΑ έχουν μειωθεί κατά τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ σε απόλυτους αριθμούς. Τα στοιχεία από το δελτίο των κεντρικών υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού αλλά και από τους απολογισμούς των τελευταίων ετών δείχνουν ότι σε καμία από τις τέσσερις τελευταίες χρονιές δεν επιτεύχθηκε ο εισπρακτικός στόχος.
• Το 2012 η απόκλιση στόχου - είσπραξης έφτασε τα 1,374 δισ. ευρώ.
•Το 2013, ήταν 659 εκατ. ευρώ και το 2014 208 εκατ. ευρώ.
• Ακόμη και το 2015, η απόκλιση έφτασε στα 883 εκατ. ευρώ.
Κατά την υπογραφή του τρίτου μνημονίου, συμφωνήθηκε μαζική μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών από το συντελεστή του 13% στο 23%. Από το συγκεκριμένο μέτρο είχε προϋπολογιστεί να εισπραχθούν τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ επιπλέον. Τελικώς το 2015 έκλεισε με τα έσοδα από τον ΦΠΑ να διαμορφώνονται ακριβώς στα ίδια επίπεδα με το 2014: 12,23 δισ. ευρώ. Δηλαδή το 2015 εισπράχθηκαν τα ίδια έσοδα από τον ΦΠΑ με το 2014, παρά το γεγονός ότι το 2014 είχαμε έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο ΦΠΑ σε εκατοντάδες προϊόντα και υπηρεσίες, καθώς και το ειδικό καθεστώς των νησιών σε πλήρη εφαρμογή για όλα τα νησιά του Αιγαίου.
Αντίστοιχη εικόνα προκύπτει και από τα στοιχεία του α΄ διμήνου του 2016. Υποτίθεται ότι τα έσοδα από τον ΦΠΑ θα έφταναν στα 2,637 δισ. (σ.σ. το α΄ δίμηνο του 2016 είχαμε τους αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ, ενώ το δίμηνο του 2015 όχι). Τελικώς εισπράχθηκαν 2,557 δισ. με την απόκλιση να φτάνει στα 137 εκατ. από το πρώτο κιόλας δίμηνο. Οι ήδη ψηφισμένες αυξήσεις στον ΦΠΑ ακόμη δεν έχουν επιβληθεί (σ.σ. εκκρεμεί η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών σε όλα τα νησιά του Αιγαίου) και η κυβέρνηση ετοιμάζει και νέα «γενναία» παρέμβαση πειράζοντας αυτή τη φορά τον βασικό συντελεστή του 23%.
Ιδια εικόνα προκύπτει και για όλους τους έμμεσους φόρους. Τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη από τα 2,549 δισ. το 2012 έχουν περιοριστεί το 2015 στα 2,174 δισ. Τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο έχουν αυξηθεί μεν συγκριτικά με το 2012, αλλά, για να γίνει αυτό, έπρεπε να πολλαπλασιαστεί ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης επί τέσσερα και να επιτραπεί η κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων. Και πάλι όμως οι αποκλίσεις από τους στόχους είναι συνεχείς και μεγάλες (έως και 557 εκατ.). Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα τσιγάρα αποδίδει 2,365 δισ. ευρώ από 2,7 δισ. το 2012 και ο φόρος στην κινητή τηλεφωνία έχει περιοριστεί στα 208 εκατ. ευρώ από τα 287 εκατ. το 2012.
Σε επίκαιρη ερώτηση στην Βουλή απάντησε ο αναπλ. υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης σχετικά με τις κατασχέσεις στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων που αφορούν σε λογαριασμούς μισθοδοσίας ή συντάξεως, ζητώντας μάλιστα από τους πολίτες να δηλώσουν ακατάσχετο λογαριασμό για να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα.
Μειώσεις "φωτιά" πρόκειται να δεχθούν στις συντάξεις τους όλοι όσοι δεν έχουν συνταξιοδοτηθεί, οι υψηλοσυνταξιούχοι (με μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις άνω των 1.300 ευρώ ή 1.170 ευρώ κατά μέσω όρο αν αφαιρεθούν οι εισφορές ασθενείας και η εισφορά αλληλεγγύης), οι συνταξιούχοι που λαμβάνουν μέρισμα από το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων και όσοι δεν έχουν εισπράξει το εφάπαξ, «χάνουν» από τις αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό.
Σύμφωνα με την "Ημερησία" οι μειώσεις όπως εκτιμούν στελέχη της κοινωνικής ασφάλισης θα φθάσουν έως και το 30% προκειμένου να μειωθεί η συνταξιοδοτική δαπάνη και να «κλείσει» η αξιολόγηση στις (συνεχιζόμενες) διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς. Οι βασικές αλλαγές προβλέπουν:
1 Ενοποιήσεις Ταμείων με ένα Ταμείο για κύρια ασφάλιση, ένα για την επικουρική και το εφάπαξ.
2 Υψηλότερες εισφορές για όλους, πλην των χαμηλόμισθων και διπλές εισφορές για παράλληλα ασφαλισμένους (ως μισθωτοί και ως ελεύθεροι επαγγελματίες, ανεξαρτήτως του χρόνου υπαγωγής στην ασφάλιση).
Περικοπές έως 30% σε καταβαλλόμενες και νέες συντάξεις
3 Χαμηλότερες κύριες συντάξεις για τους νέους συνταξιούχους. Τα ποσοστά αναπλήρωσης μαζί με την εθνική σύνταξη των 345 ευρώ (για 15 έτη ασφάλισης) και των 384 ευρώ (από τα 20 έτη και πάνω) δίνουν, σε σχέση με ό,τι ίσχυε έως σήμερα και με νέα βάση υπολογισμού τα 15 και σταδιακά όλα τα έτη του εργασιακού βίου, χαμηλότερα ποσά ιδιαίτερα για τους υψηλόμισθους με πάνω από 25 έτη ασφάλισης. Η επιπλέον παροχή, για κάθε έτος που έχει καταβληθεί επιπλέον εισφορά, θα υπολογίζεται με ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης 0,075% για κάθε μία ποσοστιαία μονάδα επιπλέον εισφοράς.
4 Χωρίς καθορισμένο ποσοστό αναπλήρωσης μένουν, για τον χρόνο ασφάλισης από 1/1/2015 και μετά, οι επικουρικές, ενώ το ποσοστό αναπλήρωσης για τα χρόνια ασφάλισης έως τις 31/12/2014 θα είναι 0,45% για κάθε έτος. Το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης θα διαμορφώνεται με βάση τα δημογραφικά δεδομένα, τα οποία στηρίζονται σε εγκεκριμένους αναλογιστικούς πίνακες θνησιμότητας και το πλασματικό ποσοστό επιστροφής που θα εφαρμόζεται στις συνολικά καταβληθείσες εισφορές και το οποίο θα προκύπτει από την ποσοστιαία μεταβολή των συντάξιμων αποδοχών των ασφαλισμένων.
5 Οι ήδη καταβαλλόμενες επικουρικές συντάξεις αναπροσαρμόζονται με εφαρμογή των διατάξεων, εφόσον το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης του δικαιούχου υπερβαίνει το ποσό των χιλίων τριακοσίων (1.300) ευρώ. Για την εφαρμογή του ορίου αυτού, λαμβάνεται υπόψη το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων συμπεριλαμβανομένης της εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης και της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του ν.3863/2010 (115 Α΄), όπως ισχύει, και των παραγράφων 11, 12 και 13 του άρθρου 44 του ν.3986/2011 (152 Α΄), όπως ισχύει. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται, μετά την αναπροσαρμογή, το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης να μειωθεί πέραν το ανωτέρω ορίου των 1.300 ευρώ, του υπερβάλλοντος ποσού καταβαλλομένου ως προσωπική διαφορά.
6 Αναδρομικές μειώσεις, από 1/1/2016, θα γίνουν στα μερίσματα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων για 280.000 συνταξιούχους και στα εκκρεμή εφάπαξ (προβλέπεται νέος τρόπος υπολογισμού με χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης).
7 Κανένας συνταξιούχος δεν θα λαμβάνει έως τις 31/12/2018 πάνω από 3.072 ευρώ καθαρά, αν έχει πολλαπλές συντάξεις και 2.304 ευρώ μεικτά ατομική σύνταξη συνυπολογιζομένων των εισφορών υγειονομικής περίθαλψης και αλληλεγγύης συνταξιούχων.
8 Περίπου 120.000 συνταξιούχοι που εισπράττουν σήμερα ΕΚΑΣ 30 ευρώ θα είναι οι πρώτοι που θα χάσουν το επίδομα (σταδιακά καταργείται για όλους έως τα τέλη του 2019).
H κατάσταση στα Ταμεία του κράτους συμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις πάει από το κακό στο χειρότερο, ακόμα ένας λόγος που αποδεικνύει την τραγική αυτή κατάσταση είναι η διαρροή του εγγράφου που εγινε χθες και αποκαλύπτει ότι η κυβέρνηση μαζεύει τα αποθεματικά των ταμείων των νοσοκομείων και τα μεταφέρει στην Τράπεζα της Ελλάδας, προκειμένου να καλύψει άλλες ανάγκες του κράτους.
Συγκεκριμένα, το έγγραφο στηρίζεται στην απόφαση και Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του 2015. Από την εντολή, όπως σημειώνει το έγγραφο, εξαιρούνται μόνο οι τα χρήματα που προορίζονται για τις ανάγκες του επόμενου 15ημέρου.
-Τα χρήματα των νοσοκομείων διατίθενται για την κάλυψη βασικών αναγκών, όπως μισθοί του επικουρικού προσωπικού, αγορά υλικών και φαρμάκων.
-Τα χρήματα των νοσοκομείων διατίθενται για την κάλυψη βασικών αναγκών, όπως μισθοί του επικουρικού προσωπικού, αγορά υλικών και φαρμάκων.
ΝΔ: Η κυβέρνησης εκτόξευσε το κόστος στα 5,5 δις ευρώ
Η ΝΔ εξαπέλυσε τα "πυρά" της στην κυβέρνηση σχετικά με την απόφαση να μεταφέρει τα ταμειακά διαθέσιμα των νοσοκομείων στην Τράπεζα της Ελλάδος, εξαπέλυσε η Νέα Δημοκρατία. Η Συγγρού μιλά για "σκούπισμα των... ταμειακών διαθέσιμων που έχουν απομείνει", ενώ σχολιάζει χαρακτηριστικά "Οι ήττες είναι αλλεπάλληλες, αλλά η Κυβέρνηση συνεχίζει να θριαμβολογεί".
Η ανακοίνωση της ΝΔ:
"Το κόστος της ‘’καθυστερημένης’’ διαπραγμάτευσης του κ. Τσίπρα εκτινάχθηκε στα 5,5 δις ευρώ.
Την ίδια ώρα, συνεχίζει την εσωτερική στάση πληρωμών που ξεκίνησε πέρυσι και τον αναγκαστικό δανεισμό, ‘’σκουπίζοντας’’ όλα τα ταμειακά διαθέσιμα που έχουν απομείνει. Τελευταίο τους σημερινό ‘’θύμα’’, τα αποθεματικά των Νοσοκομείων, που μεταφέρονται άρον – άρον στην Τράπεζα της Ελλάδας.
Οι ήττες είναι αλλεπάλληλες, αλλά η Κυβέρνηση συνεχίζει να θριαμβολογεί".
Η αύξηση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24% επηρεάζει τις τιμές τόσο σε προϊόντα όσο και σε υπηρεσίες. Οι τιμές των προϊόντων που επηρεάζονται είναι στα τυποποιημένα είδη διατροφής όπως το ρύζι, τα μακαρόνια, τα αλλαντικά, το λάδι, το αλεύρι, η ζάχαρη, τα αναψυκτικά, οι χυμοί, οι μπύρες, τα παγωτά, τα μπισκότα, ο καφές, το τσάι, το κακάο και η βενζίνη.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές στη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη με τους θεσμούς υπήρξε συμφωνία ως προς το πακέτο των έμμεσων φόρων και ειδικά στο θέμα της αύξησης του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, από το οποίο αναμένονται πρόσθετα έσοδα 400 -500 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, γίνεται μάχη για το αφορολόγητο, καθώς το ΔΝΤ επιμένει να πάει στα 8.182 ευρώ, η ελληνική πλευρά στα 9.091 -όπως είναι και στο νομοσχέδιο που σχεδιάζει να καταθέσει- ενώ οι Ευρωπαίοι προτείνουν μία ενδιάμεση λύση ώστε να φτάσει στο επίπεδο που θέλει το ΔΝΤ, δηλαδή τη σταδιακή μείωσή του.
Τι σημαίνει ΦΠΑ 24%:
Το μέτρο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιουλίου και πρόκειται να προκαλέσει αυξήσεις σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, που μπορεί σε κάθε είδος ξεχωριστά να περνούν απαρατήρητες, σε δαπάνες, όμως, μιας εβδομάδας η διαφορά θα φανεί στο πορτοφόλι.
Οι τιμές στο ράφι θα είναι αυξημένες για προϊόντα όπως είναι:
Καφές - Τσάι - Κακάο
Ηλιέλαιο - Αραβοσιτέλαιο
Αλλαντικά
Κονσέρβες
Σάλτσες
Μαργαρίνες
Ζάχαρη
Τσίχλες-Καραμέλες
Αλεύρι–Φρυγανιές
Ψωμί τοστ-Ψωμί γεμιστό (ελιές, σταφίδες κ.λπ.)
Μπισκότα
Παγωτά
Αναψυκτικά-Χυμοί
Μέλι-Μαρμελάδες
Σοκολάτες-Γκοφρέτες
Τυρόπιτες-Πίτσες
Χυμοί φρούτων
Μπύρες-Οινοπνευματώδη
Μαζί κατατέθηκαν στις νομιμοπαρασκευαστικές επιτροπές της Βουλής το ασφαλιστικό καιστο φορολογικό νομοσχέδιο.
Η Όλγα Γεροβασίλη κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών τα είχε προαναγγείλει: «Εντός τη ημέρας βγαίνει στη διαβούλευση το φορολογικό και ασφαλιστικό νομοσχέδιο, που υλοποιούν στόχους της συμφωνίας με βάση τις ελληνικές θέσεις. Η ελληνική πλευρά τηρεί τη δέσμευσή της για δικαιότερη κατανομή βαρών και την προστασία των ασθενέστερων», ενώ συμπλήρωσε ότι παράλληλα οι μεταρρυθμίσεις διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού και φορολογικού συστήματος.
Tο νομοσχέδιο προβλέπει:
«Οι υπαγόμενοι στο ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου, τακτικοί και μετακλητοί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου, τακτικοί και μετακλητοί υπάλληλοι της Βουλής, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμίδας, οι ιερείς και οι υπάλληλοι των εκκλησιαστικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου καθώς και τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος, από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου υπάγονται για κύρια σύνταξη στο ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), ο οποίος συστήνεται με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και οι συντάξεις τους κανονίζονται και καταβάλλονται με βάση τις ρυθμίσεις του παρόντος και τις λοιπές μεταβατικές διατάξεις».
Επίσης, καθιερώνονται ενιαίοι κανόνες καταβολής εισφορών στο 20% του εισοδήματος, η εθνική σύνταξη. Για την πρώτη εφαρμογή του νόμου αυτού η εθνική σύνταξη ορίζεται σε 384 ευρώ μηνιαίως εφόσον έχουν συμπληρωθεί τουλάχιστον 20 έτη ασφάλισης.
Το ποσό της εθνικής σύνταξης βαίνει μειούμενο κατά 2% για κάθε έτος ασφάλισης που υπολείπεται των 20 ετών μέχρι τα 15 έτη ασφάλισης, που αποτελούν προϋπόθεση για την καταβολή της. Η εθνική σύνταξη αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 14 του παρόντος.
Η ανταποδοτική σύνταξη καθορίζεται με ποσοστά αναπλήρωσης για κάθε επιμέρους περίοδο ασφάλισης αποτυπώνονται στον ακόλουθο πίνακα:
Κλίμακες ετών ασφάλισης ποσοστό αναπλήρωσης
0-15 0,77%
15,01-18 0,84%
18,01-21 0,90%
21,01-24 0,96%
24,01-27 1,03%
27,01-30 1,21%
30,01-33 1,42%
33,01-36 1,59%
36,01-39 1,80%
39,01-42 και περισσότερα 2,00%
Φορολογικό
Στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις της φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων από τις οποίες προκύπτουν αυξήσεις φορολογίας για ετήσια εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ και εισοδήματα από ενοίκια άνω των 12.000 ευρώ Οπως ορίζεται: «Το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις υποβάλλεται σε φόρο, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα: Εισόδημα (Μισθοί, Συντάξεις, Επιχ. Δραστηριότητα) Φορ. Συντελεστής
0-20.000 22%
20.001-30.000 29%
30.001-40.000 37%
1. Το άρθρο 16 του ν.4172/2013 (Α’ 167) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«1. Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή του άρθρου 15 μειώνεται κατά το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, όταν το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις δεν υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ. Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, το ποσό της μείωσης περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου.
2. Για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις το οποίο υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά δέκα (10) ευρώ ανά χίλια (1.000) ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις.»
3. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 21 του ν. 4172/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «Ειδικά, για τους ασκούντες ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, στον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα περιλαμβάνονται οι άμεσες ενισχύσεις του πρώτου πυλώνα της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής, με εξαίρεση τις πράσινες και τις συνδεδεμένες, καθώς και οι επιδοτήσεις που υπερβαίνουν τα δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ, οι δε αγροτικές αποζημιώσεις, στο σύνολό τους, δεν συνυπολογίζονται.». Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται για τα εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2016 και μετά. Τα μερίσματα φορολογούνται με συντελεστή 15%.
4.Το εισόδημα από ακίνητη περιουσία φορολογείται αυτοτελώς σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:
Εισόδημα από ακίνητη περιουσία (ευρώ) Συντελεστής %
0-12.000 15%
12.001 – 35.000 35%
35.001- 45%
Aπό χθες όσοι πρόσφυγες και μετανάστες βρίσκονταν στα hotspot, θα αφήνονται ελεύθεροι με σταδιακό τρόπο καθώς μπαίνει σε εφαρμογή η διαδικασία του «διοικητικού περιορισμού».
Η διαδικασία προβλέπει ότι όσα άτομα έχουν συμπληρώσει το ανώτατο όριο των 25 ημερών κράτησης, ωστόσο οι αιτήσεις χορήγησης ασύλου που έχουν καταθέσει δεν έχουν ακόμα εξεταστεί και όπως όλα δείχνουν θα καθυστερήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα.
Σύμφωνα με το «Εθνος», οι πρόσφυγες και οι μετανάστες που κρατούνταν σε κλειστές δομές στα νησιά και αφήνονται ελεύθεροι, εφοδιάζονται με ένα συγκεκριμένο έγγραφο. Πρόκειται για το έγγραφο «διοικητικού περιορισμού», το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να κυκλοφορούν ελεύθερα εκτός των δομών. Ωστόσο, όσοι έχουν στα χέρια τους το συγκεκριμένο έγγραφο απαγορεύεται να φύγουν από τα νησιά στα οποία βρίσκονται, μέχρι να εξεταστεί η η αίτησή τους για τη χορήγηση ασύλου.
Στη Λέσβο, οι πρόσφυγες που έχουν φύγει ή θα φύγουν από την κλειστή δομή θα μπορούν να διαμείνουν στην ανοιχτή δομή του δήμου Λέσβου στο Καρά Τεπέ. Σημαντικό πρόβλημα όμως υπάρχει στη Χίο, καθώς οι ανοιχτές δομές έχουν περιορισμένες δυνατότητες και είναι ήδη γεμάτες κόσμο. Από χθες έως σήμερα το πρωί αποβιβάσθηκαν 106 πρόσφυγες στα νησιά του βορείου Αιγαίου και συγκεκριμένα: κανένας στη Λέσβο, 40 στη Χίο και 66 στη Σάμο.
Υπενθυμίζεται πως στα hotspots των τριών νησιών έχουν καταγραφεί συνολικά 6.323 πρόσφυγες και μετανάστες. Στη Λέσβο 3.771, στη Χίο 1.957 και στη Σάμο 595. Στα παραπάνω συμπεριλαμβάνονται 250 άτομα που έχουν μετακινηθεί από τη Χίο στη Λέρο, αλλά και περίπου 1.500 που διαμένουν σε ανοικτές δομές τόσο στη Χίο όσο και στη Μυτιλήνη, επειδή ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.
Τα αποτελέσματα που θα ανακοινώσει η Εurostat πρόκειται να "ταράξουν τα νερά" της διαπραγμάτευσης θεσμών-κυβέρνησης καθώς σύμφωνα με το euro2day.gr, θα κάνει γνωστό πρωτογενές πλεόνασμα σαφώς μεγαλύτερο από το αναμενόμενο 0,2% του ΑΕΠ για το 2015, αλλά και αναθεώρηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων για το 2013 και το 2014 έως και 1 δισ. ευρώ, οι οποίες περιορίζουν δραστικά το πρωτογενές πλεόνασμα που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και το οποίο είχε επικυρώσει τότε η Eurostat, χωρίς αστερίσκους.
Σύμφωνα με την «Αγορά», το σχέδιο που επεξεργάζονται στο ΥΠΟΙΚ θα φέρει ριζικές αλλαγές:
- στο τέλος ταξινόμησης,
- στα τέλη κυκλοφορίας,
- στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης,
- στα τεκμήρια,
- στη φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων,
- αυξήσεις του φόρου στα καύσιμα σε αμόλυβδη, πετρέλαιο, υγραέριο και φυσικό αέριο.
Τι θα αλλάξει για τα εταιρικά αυτοκίνητα
Οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι για τη φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων σύμφωνα με την εφημερίδα είναι δύο:
Η πρώτη περιλαμβάνει την αύξηση του ποσοστού της συνολικής ετήσιας δαπάνης για τους χρήστες των εταιρικών αυτοκινήτων με το ποσοστό να ανέρχεται έως και στο 40-50%.
Στη δεύτερη δεν θα λαμβάνεται υπόψιν το ετήσιο κόστος χρήσης αλλά η αξία λιανικής του οχήματος σε ποσοστό 30%.Δηλαδή αν ένα όχημα κοστίζει 20.000 ευρώ τότε ο χρήστης θα επιβαρυνθεί με «εισόδημα» 6.000 ευρώ. Επιπλέον εξετάζεται η επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης σε όλα τα εταιρικά ΙΧ. Στο τραπέζι των συζητήσεων για τις αλλαγές βρίσκεται και ο συμψηφισμός ή οι επιστροφές ΦΠΑ που έχουν οι εταιρείες χρονομίσθωσης και μακροενοικίασης από τα πάγια ΙΧ που έχουν στους στόλους τους.
Αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας
Δύο είναι τα σενάρια που εξετάζονται για τα Τέλη Κυκλοφορίας:
Το πρώτο ειναι η επέκταση του τρόπου υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές CO2 και σε αυτοκίνητα με 1η 'Αδεια Κυκλοφορίας πριν τις 31/10/2010 με ορίζοντας πενταετίας. Δηλαδή στα ΙΧ με 1η άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2006 και μετά τα Τέλη να υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 και όχι σύμφωνα με τον κυβισμό.
Το δεύτερο η μείωση της «ψαλίδας» που καταγράφεται μεταξύ των Τελών Κυκλοφορίας σε δίλιτρα ΙΧ με εκείνα που κινούνται από κινητήρες 1,6 ή 1,8 λίτρου. Δηλαδή τα Τέλη Κυκλοφορίας ενός δίλιτρου ΙΧ ανέρχονται σε 660 ευρώ ενώ σε ένα 1.600άρι κυμαίνονται σε μόλις 265 ευρώ και σε ένα 1.800άρι σε 300 ευρώ. Η πρόθεση του ΥΠΟΙΚ είναι το ύψος των Τελών στα 1.600 κ.εκ. Να αυξηθεί από 35 έως και 50 ευρώ ενώ αντίστοιχα στα ΙΧ με κινητήρες 1.800 κ.εκ. Τα Τέλη Κυκλοφορίας να αυξηθούν κατά 80 έως 100 ευρώ.
Aπόφαση για συνέχιση της αποχής από την υποβολή φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων μέχρι τις 3 Μαΐου 2016, αποφάσισε το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ), "θέλοντας να ξανατονίσει την αντίρρηση του στο προσχέδιο του ασφαλιστικού, αλλά και στο νέο φορολογικό το οποίο διαρρέεται", όπως ανακοίνωσε η Ομοσπονδία.
Τα «κόκκινα» δάνεια και η απόφαση για τη μείωση του ελληνικού χρέους είναι τα δύο μεγάλα εμπόδια που κρίνουν την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, για τον νέο γύρο διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης και των εκπρόσωπων των δανειστών, που ξεκινά σήμερα, με ενδιάμεσο σταθμό το Eurogroup της ερχόμενης Παρασκευή.
Το «κόκκινα» δάνεια παραμένουν από τα βασικά εμπόδια της διαπραγμάτευσης, αφού οι θέσεις της κυβέρνησης απέχουν από εκείνες του ΔΝΤ, αλλά και της ΕΚΤ του Μάριο Ντράγκι.
Το δεύτερο αφορά στην απόφαση για τη μείωση του ελληνικού χρέους, και πιο συγκεκριμένα για το εάν οι συζητήσεις θα εκκινήσουν αμέσως μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης ή αν θα αναβληθούν, έως ότου η πορεία της οικονομίας επιβεβαιώσει τους στόχους του προγράμματος που συμφωνήθηκε το περασμένο καλοκαίρι ή το ΔΝΤ που ζητά και νέα μέτρα.
Tο Ασφαλιστικό που σχεδιάζει να καταθέσει έως τα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γ. Κατρούγκαλος θα "βαρύνει" κατά κύριο λόγο υψηλόμισθους και άτομα με υψηλές συντάξεις.
Ειδκοτερα σύμφωνα με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η μείωση της εθνικής σύνταξης προκειμένου για τους ασφαλισμένους που λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος ανέρχεται σε 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται για τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης. Ακόμη το αναλογικό ποσό θα μειωθεί κατά 10% λόγω του πέναλτι.
-Οι νέες συντάξεις για τους δημοσίους υπαλλήλους βάσει των νέων συντελεστών θα είναι μειωμένες σε ποσοστό 10-25% σε σχέση με τις σημερινές. Μεγαλύτερες απώλειες θα έχουν οι υψηλόβαθμοι και υψηλόμισθοι που θα φύγουν με πολλά χρόνια ασφάλισης. Και αυτό γιατί ο υπολογισμός της σύνταξης δεν θα γίνεται πλέον με το μισθολογικό κλιμάκιο του Οκτωβρίου του 2011, συν τα επιδόματα των 140 ευρώ και θέσης ευθύνης (για όσους το δικαιούνται) αλλά με το μέσο όρο των αποδοχών από το 2002 μέχρι σήμερα.
-Μεγάλες απώλειες θα υποστούν οι ένστολοι, που υπολογίζουν σήμερα την σύνταξή τους με βάση το τελευταίο μισθό.
Στους μεγάλους χαμένους συγκαταλέγονται και τα ειδικά μισθολόγια, π.χ. γιατροί του ΕΣΥ και πανεπιστημιακοί καθώς χάνουν η σύνταξή τους δε θα υπολογίζεται πια με βάση τον τελευταίο μισθό και τα έξτρα επιδόματα.
Αυτή η κατηγορία, γιατροί, νομικοί και μηχανικοί του δημοσίου που ελάμβαναν τουλάχιστον δύο συντάξεις θα έχουν επιπλέον απώλειες καθώς σύμφωνα με τον νόμο σε περίπτωση σώρευσης συντάξεων χορηγείται μία εθνική σύνταξη.
Συγκεκριμένα στην περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούχου μιας πλήρους σε ποσό και μιας μειωμένης κύριας σύνταξης, το ποσό της χορηγούμενης εθνικής σύνταξης είναι πλήρες.
Σε περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούχου δύο μειωμένων κύριων συντάξεων, καταβάλλεται το ποσοστό της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε καθεμία απ' αυτές, εφόσον το άθροισμά τους είναι μικρότερο ή ίσο με το πλήρες ποσό της εθνικής σύνταξης.
-Μείωση κατά 60% θα έχουν οι συντάξεις όσων απασχολούνται ενώ τα επιδόματα τέκνων θα δίνονται στο εξής με εισοδηματικά κριτήρια
-Δραματικές μειώσεις θα έχουν και οι αναπηρικές συντάξεις. Στους συνταξιούχους που λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη λόγω αναπηρίας με ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79,99% χορηγείται το 75% της εθνικής σύνταξης και με ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 66,99% χορηγείται το 50% αυτής
-Αυξημένες θα είναι και οι εισφορές για τους δημοσίους υπαλλήλους από 1.1.2017 καθώς θα ορίζονται στο 20% επί των συντάξιμων μηνιαίων αποδοχών ενώ αντίστοιχες θα είναι για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, όπως και για τους επιστήμονες και ελεύθερους επαγγελματίες.
Το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τον υπολογισμό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των μισθωτών και των εργοδοτών συνίσταται στο δεκαπλάσιο του ποσού που αντιστοιχεί στον εκάστοτε προβλεπόμενο κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών. Ανέρχεται δηλαδή σε 5.840 ευρώ.
-Οι ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις παίρνουν περίοδο χάριτος για ενάμισι έτος ακόμα καθώς θα συνεχίσουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014 (σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις) και μέχρι το τέλος του 2017.
-Από την 1.1.2018, εφόσον το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ' έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Στην σπάνια περίπτωση που το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μικρότερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους, τότε δίνεται αύξηση με δόσεις . Δηλαδή η σύνταξη προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της διαφοράς σταδιακά και ισόποσα εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
-Το σχέδιο νόμου προβλέπει θεωρητικά και αύξηση των συντάξεων από την 1.1.2017 κατ' έτος στη βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους και δεν υπερβαίνει την ετήσια μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου γίνεται ιδιαίτερη μνεία στον αναδιανεμητικό χαρακτήρα των ρυθμίσεων που προστατεύουν τους αδύναμους , αναφορά στις μνημονιακές περικοπές που είχαν ως αποτέλεσμα η μέση σύνταξη να μειωθεί μειώθηκε από 1200 ευρώ το 2010 σε 800 ενώ επισημαίνεται το πρόβλημα βιωσιμότητας του συστήματος καθώς «Δεν υπάρχει ασφαλιστικό σύστημα που να μπορεί να αντέξει οικονομικές συνθήκες στις οποίες το ¼ του πληθυσμού είναι άνεργο και το 50% των αυτοαπασχολουμένων αδυνατούν να πληρώσουν εισφορές. »
Μετά από τη συνέντευξη Τύπου της γενικής διευθύντριας του Ταμείου, κατά την οποία δήλωσε ότι υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά να γίνει, αλλά και τη νέα τοποθέτηση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε κατά της ελάφρυνσης χρέους, ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών ζήτησε να συναντηθεί για δεύτερη φορά, μέσα σε 24 ώρες, με την Κριστίν Λαγκάρντ.
Νωρίτερα πάντως, η κυρία Λαγκάρντ επανέλαβε ότι οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ θα επιστρέψουν στην Αθήνα στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας προκειμένου να συνεχιστεί η αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, χαμηλώνοντας παράλληλα τις προσδοκίες για άμεσο αποτέλεσμα. Υποστήριξε παρόλ' αυτά ότι η συνάντηση με την ελληνική αντιπροσωπία ήταν ιδιαίτερα παραγωγική.
Η κυρία Λαγκάρντ, ωστόσο, δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά της για τις φραστικές επιθέσεις που δέχθηκε το Ταμείο από τον ίδιο τον πρωθυπουργό και μέλη της κυβέρνησης, ενώ σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύτηκε στην Ελλάδα πρόσφατη συνέντευξη του Πολ Τόμσεν, υποστήριξε ότι εκείνος δεν υπερασπίστηκε τη λήψη νέων μέτρων, αλλά εξήγησε ότι για να επιτευχθεί ο στόχος του 3,5% στον οποίο επιμένουν οι Ευρωπαίοι, η χώρα θα πρέπει να υποστεί νέα μέτρα λιτότητας.
Σχετικά με το προσφυγικό ζήτημα είπε ότι για την αντιμετώπισή του θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν «όλες οι δυνάμεις», υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι ένα πρόβλημα που αφορά μόνο μία χώρα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2016, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 222 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 503 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2015 και στόχου του Προϋπολογισμού 2016 για έλλειμμα 1.335 εκατ. ευρώ.
"Η Ελλάδα έχει εξαιρετικά γενναιόδωρο πλαίσιο εξαιρέσεων στη φορολογία εισοδήματος" τόνισε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ, συμπληρώνοντας μάλλον ενοχλημένος από τα σχόλια της ελληνικής κυβέρνησης, ότι το ισχύον σύστημα απαλλάσσει από τη φορολογία το 55% των νοικοκυριών, όταν για παράδειγμα στην Πορτογαλία το ποσοστό είναι μόλις 2%. Ο Π. Τόμσεν σημείωσε, μάλιστα, ότι το σημερινό αφορολόγητο των 9.500 ευρώ είναι πολύ υψηλότερο από αυτό που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες π.χ. τη Γερμανία, τονίζοντας επειδή δεν οδηγεί πουθενά η κλιμάκωση των συντελεστών, θα πρέπει να διευρυνθεί η φορολογική βάση προς τα κάτω.
Το δεύτερο σημείο που ανέδειξε ο Π. Τόμσεν είναι ότι τα χρόνια των Μνημονίων έχουν μειωθεί δραματικά οι καταναλωτικές δαπάνες και εξ αυτού του λόγου παρατηρούνται ελλείψεις π.χ. στα αναλώσιμα των νοσοκομείων κι αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, εγκαλώντας εμμέσως πλην σαφώς την κυβέρνηση για την απροθυμία της να κόψει δαπάνες από το "ψαχνό".
Αυτό που φρόντισε να καταστήσει σαφές ο τεχνοκράτης του Ταμείου είναι ότι αν επιμείνουν οι Ευρωπαίοι και η Αθήνα σε στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5%, τότε απαιτούνται μέτρα 4,5%, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι το ΔΝΤ ζητάει άλλα 1,8 δισ ευρώ και μάλιστα σε "σκληρά" μέτρα για να επιτευχθεί ο στόχος. "Θα το δεχθούμε, αλλά πρέπει να δούμε τα μέτρα", τόνισε ο Π. Τόμσεν αποκλείοντας έτσι μέτρα... Μίκυ Μάους, όπως αποτυπωνόταν στους διαλόγους με τη Ν. Βελκουλέσκου.
Στο δια ταύτα, στέλνοντας μήνυμα και στους Ευρωπαίους, ο ισχυρός άνδρας του Ταμείου τόνισε ότι ακόμα κι αν επιτευχθεί με ηρωικές προσπάθειες ο στόχος του 3,5% το 2018, αυτό δεν είναι βιώσιμο για τις επόμενες δεκαετίες κι ως εκ τούτου ο νέος σχεδιασμός για το Χρέος θα πρέπει να στηριχθεί σε άλλους στόχους. "Η ελάφρυνση δεν χρειάζεται να είναι εμπροσθοβαρής" σημείωσε ο Π. Τόμσεν απαντώντας έτσι σε όσους- μεταξύ αυτών και ο Β. Σόιμπλε- υποστηρίζουν ότι δεν χρειάζεται να ληφθούν τώρα αποφάσεις από τη στιγμή που οι δυσκολίες (υψηλές δαπάνες τοκοχρεολυσίων) θα εμφανιστούν από το 2022 και μετά.